نحوه دریافت اقامت تحصیلی در ترکیه | اقامت دانشجویی در ترکیه و آموزش دریافت آن

اقامت تحصیلی در ترکیه

نحوه دریافت اقامت تحصیلی در ترکیه | اقامت دانشجویی در ترکیه و آموزش دریافت آن

طبق ماده شماره ۳۸ تا ۴۱ از قانون ۶۴۵۸ در مورد حمایت از اتباع خارجی و حمایت بین المللی مجوز اقامت تحصیلی تنظیم شده است. علاوه بر این مجوز اقامت تحصیلی طبق قانون حمایت بین المللی از دانشجویان طبق ماده ۳۵ تا ۳۹ از این قانون تنظیم شده است.

برای چه کسانی مجوز اقامت تحصیلی صادر می شود؟

اتباع خارجی که مجوز اقامت خانوادگی نداشته باشند و باید در دوره راهنمایی و متوسطه تحصیل بکنند (کسانی که مجوز اقامت خانوادگی داشته باشند و در دوره ابتدایی و راهنمایی و متوسطه درخواست تحصیل بکنند تا ۱۸ سالگی میتوانند فقط با مجوز اقامت خانوادگی در خاک ترکیه اقامت داشته باشند) اما کسانی که ۱۸ سال آنها رد شده باشد و در رده تحصیلی راهنمایی و دبیرستان باشند باید اقامت بگیرند.

همچنین بخوانید درباره نحوه دریافت اقامت برای افراد زیر 18 سال

اگر در کشور ترکیه یکی از مدارک فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا، پزشکی، دندانپزشکی، را در یک موسسه آموزش عالی گذرانده باشند میتوانند مجوز اقامت بگیرند.

کسانی که اقامت دانشجویی را داشته باشند فقط به همسر و فرزندان شخص مجوز اقامت صادر میشود و بقیه نزدیکان شخص باید اقامت بگیرند و هیچ حقی برای سایر اقوام داده نمیشود.

نحوه دریافت اقامت تحصیلی در ترکیه | اقامت دانشجویی در ترکیه و آموزش دریافت آن

مجوز اقامت تحصیلی چند ساله صادر میشود؟

اگر مدت تحصیلی کمتر از یکسال باشد مجوز اقامت نمیتواند بیشتر از دوره آموزشی برایشان صادر شود.
به اتباع خارجی که به واسطه سازمان و نهادهای دولتی به ترکیه آمده و آموزش خواهند دید، در طول مدت آموزش اجازه اقامت داده خواهد شد.

افراد خارجی که در ترکیه مشغول به تحصیل هستند (ابتدایی و متوسطه) تمامی هزینه های آنها از طرف شخص حقیقی و یا حقوقی تامین می شود و رضایت نامه قانونی از والدین آنها وجود داشته باشد میتوانند مجوز اقامت ترکیه خود را به مدت یکسال بگیرند.

شرایط گرفتن مجوز اقامت تحصیلی چیست؟

شما باید در یکی از مراکز آموزشی و یا دانشگاه های ترکیه ثبت نام کنید.
پس از اخذ پذیرش و دریافت مدارک ثبت نام می توانید نسبت به درخواست ویزای تحصیلی اقدام کنید اگر در ایران هستید از طریق سفارت ترکیه در ایران با مدارک پذیرش خود می توانید درخواست ویزای تحصیلی کنید.
ویزای تحصیلی یکی از بهترین نوع ویزا محسوب می شود و دانشجویان تحت حمایت دولت و بیمه های پزشکی قرار می گیرند که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

در مجوز اقامت تحصیلی بیمه درمانی به چه صورت خواهد بود؟

طبق قوانین و مقررات بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت عمومی دانشجویان طی سه ما اول از اولین تاریخ ثبت نام خود باید بیمه عمومی SGK خود را درخواست بکنند و نیازی به داشتن بیمه سلامت نیست. اما اگر کسانی در این سه ما درخواست نداده باشند باید آنها تقاضای بیمه خصوصی سلامتی در ترکیه بکنند.

امور مربوط به تغییر دانشگاه، دانشکده و یا رشته دانشجویان آموزش عالی چگونه است؟

اگر در همان موسسه و یا دانشگاه، دانشجو بخش خود را تغییر دهد و ارتباط خود را با دانشکده قطع نکند یعنی در همان دانشکده و شهر و استان باشد و زمان تغییر نیز اطلاع رسانی شود مجوز اقامت فعلی دانشجو معتبر خواهد بود. اگر مجوز اقامت کوتاهتر از زمان تحصیل دانشجو باشد دوره تحصیل تا تاریخ پایان تحصیلات دانشجو تمدید خواهد شد.

در صورتیکه دانشجو تحصیل خود را در شهر دیگری ادامه بدهد و انتقالی بگیرد باید مجوز فعلی شخص توسط استانداری استان باطل شود و مجوز جدیدی در دوره آموزشی در شهر جدید نسبت به زمان تحصیلی دانشجو صادر شود.

حق اشتغال دانشجویان

در ترکیه دانشجویان در رده کاردانی رسمی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دانشجویان دکترا با داشتن اجازه کار میتوانند کار بکنند. اما دانشجویانی که کاردانی، کارشناسی هستند از سال دوم میتوانند مجوز کار بگیرند و برنامه های کاری خود را به وزارت کار و تامین اجتماعی ارسال کنند.

اقامت از طریق کلاس های تومر

اگر کلاس های تومر زیر نظر دانشگاه و با ثبت نام دانشگاه صورت بگیرد میتوانید اقامت تحصیلی را دریافت کنید.
هزینه کلاس های تومر برای پیش ثبت نام حدود ۲۰۰ دلار دریافت خواهد شد.
اقامت های تومر اغلب با توجه به دوره های تومر ۶ ماهه هستند.

تماس با ما

فرم زیر را تکمیل بفرمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند:

نام(ضروری)
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه