خرید و فروش ماشین در ترکیه

خرید ماشین در ترکیه

خرید و فروش ماشین در ترکیه

خرید خودرو در ترکیه یکی از مسائل مهم اتباع خارجی پس از مهاجرت می باشد.
کشور ترکیه با اعطای تابعیت به اتباع خارجی توانسته اقتصاد خود را رونق ببخشد؛ این کشور طی هشت سال گذشته بیش از 90 میلیارد دلار درآمد از طریق این کار کسب نموده است. دولت ترکیه با ارائه مزایا و تسهیلات باورنکردنی برای اتباع خارجی آنها را به دریافت شهروندی این کشور ترغیب میکند که در این عمل و سیاست نیز موفق عمل کرده است.

شهروندانی که تابعیت ترکیه را دریافت می نمایند، می توانند در ترکیه مشغول به تحصیل شوند، کار کنند و در یک کلام در این کشور زیبا و تاریخی زندگی کنند. و طبیعتا یکی از مهمترین نیازهای بعدی آنها خرید یک اتومبیل مناسب و با کیفیت براساس بودجه موجود هست.

ناوگان حمل و نقل عمومی در ترکیه در تمامی شهرها بسیار مجهز و مناسب است و البته هزینه تاکسی شاید در این کشور کمی بالا باشد ولی این فقط یک نسبت است که براساس پول کشور خودمان آن را مورد سنجش قرار میدهیم مثلا بنزین که الان در سپتامبر 2023 در کشور ترکیه معادل 38 لیر است یعنی حدود 65 هزار تومان طبیعتا هزینه تاکسی نیز بالا خواهد بود در حال حاضر ورودی هر تاکسی در شهر آلانیا معادل 10 لیر است در نتیجه کوتاهترین مسیری که شما طی میکنید چیزی در حدود 600 لیر برای شما هزینه دارد.

آنچه حائز اهمیت است این است که خرید خودرو در کشور ترکیه به هر شکلی که مدنظر شما باشد ساده است و سختی زیادی ندارد.

اگر تمایل به خرید خودرو شخصی برای خود هستید این مطلب را تا انتها مطالعه بفرمایید.

خرید و فروش ماشین در ترکیه

بازار خرید و فروش خودرو در کشور ترکیه

بازار خودرو در ترکیه در سال های اخیر رو به رشد بوده است. خرید خودروهای جدید با تنوع بالایی از مدل ها و برندهای مختلف که خودروسازان اروپایی، آسیایی و آمریکایی همگی در این بازار حضور دارند از طریق نمایندگی ها، نمایشگاه ها و بازار خودرو امکان پذیر است.

علاوه بر این، دسترسی به خودروهای کارکرده در بازار خودرو دست دوم از طریق وب سایت ها و اپلیکیشن ها و همچنین نمایشگاه ها امکان پذیر است.

بازار خودروهای دست دوم به طور متوسط 10 برابر خودروهای صفر است. این بدان معناست که در ترکیه به ازای هر خودروی صفر فروخته شده 10 خودروی دست دوم وجود دارد که نشان از فعال بودن بازار خودروهای دست دوم دارد.

بسیاری از برندهای معتبر علاوه بر صادرات خودروها به ترکیه در این کشور نمایندگی و دفاتر فروش فعال راه اندازی کرده اند. در کنار این برندها، شما شاهد حضور خودروهای ترک نیز در این بازار رقابتی خواهید بود.

اکثر خودروها در ترکیه دیزلی هستند و با سوخت گازوئیل (متداول ترین سوخت در این کشور) کار می کنند. همان طور که می دانید، ترکیه یکی از کشورهایی است که واردکننده سوخت می باشد و یکی از دلایل استفاده زیاد از خودروهای دیزلی در مقایسه با خودروهای با سوخت بنزین همین امر است.

بصورت کلی در نظر داشته باشید در حال حاضر یعنی سپتامبر 2023 هر لیتر بنزین حدود 38 لیر و هر لیتر گازوئیل معادل 39 لیر است و اکثر افراد تمایل به داشتن ماشین دیزلی دارند چون بسته به نوع اتومبیل در حدود 20 تا 30 درصد مسافت بیشتری را طی میکند و از این نظر مقرون به صرفه است ولی ماشین های دیزلی صدای موتور زیادی دارند و عمر موتور کمتری نسبت به ماشین های بنزینی دارند و برای خرید ماشین دست دوم 10 سال کار کرده دیزلی خیلی عجله نکنید و از سلامت موتور مطمئن باشید.

رنو، فیات، فولکس تا واگن، فورد، تویوتا و هیوندا از محبوب ترین و پرفروش ترین برندهای خودرو در ترکیه در سال 2022 هستند!

ارزان ترین و گران ترین خودروهای محبوب در ترکیه در سال 2022

در میان ارزان ترین خودروها در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • هیوندای i10 (Hyundai i10)
  • فیات پاندا (Fiat Panda)
  • فیات دوبلو کمبی (Fiat Doblo Combi)
  • کیا پیکانتو (KIA Picanto)
  • فیات اگیا (Fiat Egea)
  • کیا ریو (KIA Rio)
  • هیوندای i20 (Hyundai i20)

اما در میان گران ترین خودروها در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • رنو تالیسمان (Renault Talisman)
  • فولکس واگن تیگوان (Volkswagen Tiguan)
  • رنو کولیوس (Renault Koleos)
  • فولکس واگن پاسات (Volkswagen Passat)
  • پژو 5008 (Peugeot 5008)
  • هوندا سی آر وی (Honda CR-V)
  • هیوندا توسان (Hyundai Tucson)

از میان خودروهای لوکس نیز لکسوس ان ایکس (Lexus NX)، بی ام و سری 5 (BMW 5 Series) و بی ام و ایکس 3 (BMW X3) محبوبیت فراوانی دارند.

خرید خودرو در ترکیه برای اتباع خارجی

خرید خودرو در ترکیه برای اتباع خارجی بسیار مقرون به صرفه تر از شهروندان ترکیه است و دلیل این امر نیز معافیت از پرداخت مالیات برای اتباع خارجی مقیم ترکیه است. در حقیقت، دولت ترکیه قوانینی وضع کرده است که خرید خودرو بدون پرداخت مالیات را برای اتباع خارجی در ترکیه آسان می کند.
لازم به ذکر است که اتباع خارجی به شرط داشتن مجوز اقامت معتبر می توانند در ترکیه خودروهای نو و دست دوم خریداری کنند.

اتباع خارجی در هنگام دریافت پلاک خودرو، پلاکی آبی رنگ (MA/MZ) را دریافت خواهند کرد. فراموش نکنید که با پایان یافتن زمان اقامت اجازه تردد با خودرو را دیگر نخواهید داشت مگر اینکه مدت زمان اقامت خود را تمدید نمایید.

خرید خودرو در ترکیه به صورت صفر

دو نوع خودرو یا موتور سیکلت در ترکیه می توان خریداری نمود: خودرو با پلاک ترک و خودرو با پلاک خارجی

خرید خودرو با پلاک ترک

در ترکیه معمولا از سه روش می توان برای خرید خودرو اقدام نمود؛ سایت های اینترنتی، بنگاه های فروش خودرو و نمایندگی های برندهای مختلف.
البته در بعضی نقاط شهرهای بزرگ نظیر استانبول مراکز همگانی خرید و فروش خودرو نیز وجود دارند که صاحبان خودرو برای فروش بدون واسطه به خریدار به آنجا مراجعه می کنند ولی به لحاظ امنیت احتمال کلاهبرداری در آنجا بالاتر از دیگر قسمت ها می باشد.

در سایت های اینترنتی نظیر صاحبیندن، آرابا دات کام و… شما می توانید انواع خودروهای صفر و حتی کارکرده را در مدل های متفاوت پیدا کنید و بدون پرداخت کمیسیون معامله نمایید.

همچنین در تمام شهرها، بنگاه های کوچک و بزرگ فروش خودرو هستند که به آنها اتوماتیو می گویند. برای معامله در بنگاه همانند ایران باید کمیسیون معامله را پرداخت نمایید که بسته به نوع خودرو متغیر و معمولا توافقی می باشد.

افرادی که دنبال خرید خودروی صفر کیلومتر از برند خاصی هستند می توانند مستقیما به نمایندگی آن برند مراجعه نموده و نسبت به خرید خودرو دلخواه خود اقدام نمایند.

خرید خودرو با پلاک خارجی

خارجی ها در ترکیه می توانند اقدام به خرید خودروهایی نمایند که پلاک آنها متعلق به کشورهای دیگری به جز ترکیه می باشد؛ قیمت این خودروها نسبت به خودرو مشابه با پلاک ترک پایین تر بوده و خریدار آن مالیاتی پرداخت نمی کند.

خریدار خودرو با پلاک خارجی باید بعد از دو سال خودرو را از یکی از مرزهای کشور خارج نموده و مجددا به کشور وارد نمایند. همچنین فروش این خودروها به فرد خارجی مجاز است و ترک ها قادر به خرید و فروش آنها نیستند.

فراموش نکنید در خودروهای با پلاک خارجی فقط خریدار و وابستگان درجه یک نظیر همسر و فرزند مجاز به رانندگی و استفاده از خودرو می باشند.

برای خرید خودرو به صورت صفر باید شما کیملیک داشته باشید. البته با پاسپورت غیر ترک هم میتوانید خودرو را خریداری کنید. اما باید از زمان ویزای شما حداقل ۲ ماه باقی مانده باشد.

برای خرید خودرو در ترکیه اولین اقدام مراجعه به سایت کمپانی خودرو است. در سایت کمپانی میتوانید نوع خودرو و مدل آن را ببینید و حتی بین آنها مقایسه انجام دهید. بعد از آن با مراجعه نزدیکترین نمایندگی اقدام به گرفتن اطلاعات خودرو و گرفتن شماره حساب کنید.

بعد از پرداخت و با در دست داشتن اصل رسید پرداخت و کیملیک با مراجعه به همان نمایندگی خودرو خود را تحویل بگیرید.
لازم به ذکر است تمامی خدمات به نام زدن، بیمه و خدمات جانبی توسط کمپانی انجام میشود. در نهایت خودرو با پلاک ترکیه به شما تحویل داده میشود. پیشنهاد میشود برای بیمه کردن خودرو نیز در همان زمان خرید خودرو اقدام کنید.

فرقی ندارد که ماشین دست اول و نو باشد یا خودروی دست دوم که از یک شخص خارجی خریداری کرده باشد و یا حتی میتواند خودروی خود را از کشور خودش به ترکیه بیاورد. که اصطلاحا به آن کاپوتاژ ماشین گفته میشود.

خرید خودرو در ترکیه به صورت کارکرده و دست دوم

بازار و گزینه های متعددی برای خرید خودروهای دست دوم در ترکیه وجود دارد. این گستردگی بدان معنا است که برخی از افراد ترجیح می دهند به جای خرید خودرو صفر از کمپانی ها، از خودروهای دست دوم و کارکرده استفاده نمایند. دلیل این امر می تواند قیمت پایین تر این نوع از خودورها باشد!

البته در معامله خودروهای کارکرده، خریدار می تواند برای اطمینان از صحت و سلامت بدنه و فنی خودرو به کارشناس رسمی مراجعه نماید که به آن اکسپرتیز می گویند. هزینه اکسپرتیز بین 1000 تا 5000 لیر متغیر می باشد.

در ترکیه می توانید از وب سایت های مختلفی برای خرید خودرو کارکرده استفاده نمایید و قیمت به روز انواع خودرو را در آنجا مشاهده نمایید. از جمله این وب سایت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

www.sahibinden.com

www.araba.com

www.arabam.com

www.hurriyetoto.com

چنانچه قصد خرید خودرو دست دوم داشته باشید بهتر است از نمایشگاه ها خرید کنید و ترجیحا از اشخاص برای خودرو دست دوم اقدام نکنید. یکی از مزیت های مهم در هنگام خرید خودرو دست دوم از شرکت ها یا نمایندگی ها موضوع عیب یابی خودرو است. این شرکت ها و نمایندگی تست بدنه و پیشرانه خودرو را به طور کامل انجام میدهند و به طور تضمینی به شما میدهند. همچنین گارانتی تضمین ۳ ساله خودرو را نیز به شما میدهند.

بعد از انتخاب خودرو و توافق با فروشنده به همراه پاسپورت و کیملیک به دفتر اسناد رسمی (نوتر) مراجعه کنید. در هنگام انجام فرایند در دفتر اسناد رسمی، تسویه خودرو انجام میشود و بعد در همان لحظه کارت جدید خودرو صادر میشود. توجه داشته باشید هزینه دفتر اسناد رسمی (نوتر) برای کار های اداری خرید خودرو به عهده خریدار است.

اگر شما کیملیک یا همان کارت اقامت ترکیه را هم نداشته باشید مهم نیست چون روال خرید خودرو با پاسپورت شما انجام می شود.

خرید خودرو دست دوم از کمپانی ها در ترکیه

البته میتوانید برای خرید خودرو دست دوم به کمپانی های خودرو سازی در ترکیه نیز مراجعه کنید. بسیاری از کمپانی های رسمی خودرو سازی در ترکیه، بخش فروش خودرو دست دوم نیز دارند. فرایند خرید خودرو دست دوم از کمپانی های رسمی خودرو سازی نیز مانند خرید خودرو صفر از کمپانی ها میباشد. البته گزینه های محدودی دارند و متقاضی زیادی نیز دارند.
برای پلاک خودرو نیز توجه داشته باشید برای افراد خارجی بخش حروف (M) هست.

توجه داشته باشید انتقال خودرو از ایران مشکلات خاص خودرو را دارد. همچنین نهایت زمانی که میتوانید خودرو را در خاک ترکیه نگه دارید یک سال است. بعد از یک سال خودرو باید از کشور ترکیه خارج شود.

به نام زدن سند خودرو در ترکیه

شما چه شهروند ترکیه باشید، چه اجازه اقامت طولانی مدت در ترکیه داشته باشید و یا حتی اجازه اقامت یک ساله در ترکیه داشته باشید، بعد از خرید خودرو در ترکیه برای به نام زدن خودرو خریداری شده باید به دفاتر اسناد رسمی نوتر مراجعه نمایید.

در بسیاری از دفاتر نوتر مترجم رسمی ترک وجود دارد که در صورت آشنا نبودن به زبان ترکی می توانید از آن ها کمک بگیرید.

برای انتقال سند خودرو یا موتور سیکلت طی کردن مراحل زیر ضروری است:

اگر خودرو یا موتور صفر کیلومتر باشد و هنوز پلاک نشده باشد، خریدار با در دست داشتن فاکتور خرید از نمایندگی و مدارک شناسایی به نوتر مراجعه نموده و مدارک خودرو (ruhsat) یعنی همان کارت و سند خودرو را به همراه معرفی نامه ای جهت دریافت پلاک از نوتر تحویل می گیرد. هزینه محضر بسته به نوع خودرو و مدل سال متفاوت است.

نمایندگی ها معمولا با اخذ وکالت از خریدار، تمامی امور را خودشان انجام داده و خودرو پلاک شده به مشتری تحویل می دهند.

اما اگر خودرو پلاک داشته باشد نقل و انتقال به شکل زیر می باشد:

  1. مراجعه خریدار و فروشنده به نوتر (محضر)
  2. تحویل مدارک خودرو و پلاک قبلی فروشنده به نوتر
  3. دریافت مدارک خودرو و برگه پلاک جدید به نام خریدار از نوتر پس از پرداخت هزینه های نوتر
  4. مراجعه به نزدیکترین مرکز دریافت پلاک و نصب آن بر روی خودرو

برای انجام معامله در نوتر ارائه مدارک زیر ضروری است:

کارت شناسایی یا کیملیک طرفین، شماره مالیاتی طرفین، کارت قبلی خودرو، بیمه معتبر، معاینه فنی معتبر و پلاک خودرو
لازم به ذکر است که هزینه پلاک برای موتور سیکلت بین 150 تا 500 لیر متغیر و برای اتومبیل بین 300 تا 700 لیر متغیر است.

برخی از هزینه های قبلی خودرو نیز بر عهده فروشنده خواهد بود از جمله جریمه و مالیات که قبل از فروش خودرو باید تسویه شوند.

مالیات خرید خودرو در ترکیه

استثنائی که وجود دارد این است که یک فرد خارجی میتواند از یک فروشنده مجاز فروش خودرو بدون پرداخت مالیات ویژه مصرف کننده یا مالیات بر ارزش افزوده یک خودرو برای خود خریداری کند.

اما در رابطه با خرید خودرو در ترکیه چند مسئله وجود دارد آنهم اینست که:

  1. باید مالیات بر جاده را که سالیانه است پرداخت کند.
  2. فقط اعضای خانواده خریدار میتوانند از این خودرو استفاده کنند یعنی هر شخصی بجز اعضا خانواده از این ماشین استفاده کند باید جریمه پرداخت کند.
  3. هیچ شخص ترکی نمیتواند از این نوع ماشین ها که معافیت دارند را تهیه کند این نوع فقط مخصوص اتباع خارجی است که از معافیت خرید خودرو برخوردار هستند میباشد.
  4. خودروهایی که پلاک آبی دارند و دارای شماره ثبت( MA / MZ ) یعنی پلاک یابانجی معاف از مالیات هستند، اعتبار این مجوز و پلاک با اعتبار کیملیک شما داده میشود اگر کارت اقامت ترکیه شخص تمدید نشود و شما از این پلاک استفاده کنید برای شخص جریمه در نظر گرفته می شود.
  5. ماشین خریداری شده باید ظرف سه ماه از تاریخ خرید در دفاتر ثبت ترافیک ثبت شود.

نکته: حتما قبل از خرید خودرو با شخصی که اطلاعات کافی در این مورد دارد مشورت کنید.

مزیت های خودرو معاف از مالیات در ترکیه برای خارجی ها

اتباع خارجی که دارای مجوز اقامت رسمی و قانونی هستند، می توانند از امتیاز وسیله نقلیه معاف از مالیات بهره مند گردند. این افراد در مواردی مانند خرید خودرو صفر از نمایندگی در ترکیه، خرید خودرو کارکرده معاف از مالیات از اتباع خارجی دیگر و یا حتی وارد کردن خودرو شخصی خود به ترکیه از معافیت مالیاتی برخوردار می گردند.

معافیت از مالیات وسیله نقلیه به این معنا است که اتباع خارجی اجازه دارند بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (KDV) یک خودروی جدید از یک فروشنده مجاز خریداری نمایند.

لازم به ذکر است با وجود این معافیت های مالیاتی، مالیات سالیانه برای جاده (banderol tax) باید پرداخت گردد.

این مزیت معاف از مالیاتی تنها برای یک خودرو و به ازای هر فرد خارجی دارنده مجوز اقامت (به استثنای پرسنل دیپلمات و ناتو) معتبر است و تنها اعضا خانواده مالک خودرو اجازه استفاده از خودرو را خواهند داشت. از سوی دیگر، شهروندان ترک اجازه خریداری و استفاده از وسایل نقلیه معاف از مالیات را ندارند!

خرید خودرو معاف از مالیات در ترکیه (پلاک آبی)

همان طور که عنوان گردید، خودروی معاف از مالیات که معمولا به عنوان خودروی پلاک آبی شناخته می گردد، دارای پلاک MA/MZ است که نشان می دهد خودرو متعلق به یک خارجی مقیم ترکیه است. مدت اعتبار این پلاک ها تا زمان اعتبار مجوز اقامت و مجوز کار مالک خودرو می باشد. در صورت عدم تمدید اقامت با در نظر گرفتن نرخ مالیات گمرکی، جریمه هایی از فرد دریافت می گردد.

چه افرادی حق خرید خودروی معاف از مالیات را دارند؟

  • اتباع خارجی بازنشسته
  • اتباع خارجی دارای مجوز کار در ترکیه
  • اساتید و دانشجویان خارجی (به استثنای دانشجویان دوره زبان)
  • پرسنل خارجی شاغل در ناتو و کارشناسانی که برای اتحادیه اروپا کار می کنند.
  • کارکنان مطبوعات خارجی مقیم ترکیه (اما بدون مجوز اقامت)
  • دارندگان کارت شناسایی وزارت امور خارجه

2 اقدام مهم بعد از خرید خودرو در ترکیه

بیمه کردن و پلاک خودرو دو اقدام مهم بعد از خرید خودرو در ترکیه می باشند!

بیمه

حداکثر مدت زمان دریافت بیمه خودرو پس از خرید خودرو در ترکیه 15 روز می باشد؛ از آنجایی که بیمه ماشین در هنگام فروش لغو می گردد، باید مجدد ماشین را بیمه نمایید. توصیه می کنیم در این کار تعلل نکنید و در اولین فرصت نسبت به بیمه کردن خودرو اقدام نمایید.

پلاک خودرو

پس از اخذ مدارک و کارت ماشین یک ماه فرصت خواهید داشت تا پلاک خودرو خود را دریافت نمایید. پس ابتدا از طریق سایت www.trafik.gov.tr برای مصاحبه وقت بگیرید و سپس با در دست داشتن شماره گذرنامه، شماره مالیاتی و آدرس به نزدیک ترین اداره پلیس مراجعه نمایید و درخواست پلاک دهید. این فرآیند در اداره پلیس هزینه ای حدود 30 لیر را به همراه دارد.

نکات مهم در رابطه با خرید خودرو در ترکیه

  • در ترکیه با توجه به متغیرهایی مانند حجم سیلندر، مدل خودرو و غیره، مالیات خودرو سالیانه از مالک خودرو اخذ می گردد که در دو قسط قابل پرداخت است؛ ماه ژولای و ماه ژانویه
    پرداخت مالیات هم به صورت اینترنتی و هم مراجعه حضوری به اداره مالیات هر منطقه امکان پذیر است.
  • در ترکیه بیمه شخص ثالث خودرو اجباری بوده و پس از انجام معامله، صاحب قبلی می تواند با مراجعه به شرکت بیمه کننده مبلغ روزهای باقیمانده را عودت نماید و خریدار ملزم به دریافت بیمه نامه جدید از روز خرید می باشد.
  • همانند ایران، خریدار می تواند با پرداخت مبلغی بالاتر نسبت به دریافت بیمه بدنه خودرو اقدام نماید که به آن کاسکو می گویند.
  • اگر به عنوان یک شهروند خارجی قصد خرید خودرو در ترکیه را دارید، توصیه می کنیم خودروهایی با پلاک ترک خریداری نمایید! زیرا همانطور که بیان گردید، خودروهای با پلاک خارجی نیاز به تمدید اجازه تردد دارند و این نوع خودروها را می توانید فقط به شهروندان سایر کشورها بفروشید! یعنی خودرو نمی تواند به شهروندان ترکیه فروخته شود.
  • برای خرید و فروش خودرو در ترکیه قبل از هرگونه اقدامی افتتاح حساب بانکی در ترکیه را توصیه می کنیم! بهتر است نقل و انتقال مبلغ خرید خودرو در نوتر و بعد از انتقال سند به نام شما انجام گردد.
  • اگر برای خرید خودرو در ترکیه، قصد خرید خودروی کارکرده را دارید، قبل از هر اقدامی معاینه فنی آن را انجام دهید.
  • خودرو یکی از اصلی ترین کالاهای صادراتی ترکیه به اروپا می باشد؛ بنابراین، با خیال راحت از خوردوهای ساخت ترکیه استفاده نمایید.
  • از خرید خودروهای با عمر بیش از ده سال در ترکیه خودداری کنید.
  • تسویه حساب مالیات و جریمه های خودرو را از فروشنده بخواهید.
  • حتما مبلغ خرید خودرو را از حساب بانکی خود به حساب فروشنده منتقل کنید تا بعدا قابل پیگیری باشد.

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه