همه چیز درباره خرید زمین در ترکیه

خرید زمین در ترکیه

همه چیز درباره خرید زمین در ترکیه

این روزها هر فردی که مقداری سرمایه دارد ترجیح می‌دهد برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود در ترکیه زمینی برای ساخت و ساز یا کشاورزی بخرد. تا قبل از سال 2018 قانون دولت ترکیه برای دریافات اقامت، خرید ملکی با ارزش یک میلیون دلار بود اما این قانون در سال 2018 تغییر کرد و مبلغ آن به 250 هزار دلار کاهش یافت، و البته اخیرا در سال 2022 این عدد به 400 هزار دلار نیز افزایش پیدا کرده است.

این کاهش مبلغ سبب شد تا اتباع خارجی بیشتری برای خرید ملک و زمین در ترکیه سرمایه‌گذاری کنند. خرید زمین در ترکیه برای سرمایه‌داران خارجی مزایا و امتیازات ویژه‌ای دارد که ما در این مقاله به صورت کامل و دقیق درباره آنها صحبت کرده‌ایم.

همه چیز درباره خرید زمین در ترکیه

مزایای خرید زمین در ترکیه

اگر شما قصد خرید زمین در ترکیه را داشته باشید در ابتدا باید درباره مزایای آن به‌طور کامل آگاهی پیدا کنید. ما در قسمت زیر به توضیح مزایای خرید زمین در ترکیه پرداخته‌ایم.

  • خرید زمین در ترکیه یک سرمایه‌گذاری مطمئن و امن برای شما محسوب می‌شود زیرا ارزش زمین‌های ترکیه رو به رشد است. با رشد زمین‌های ترکیه پول شما نه تنها حفظ می‌شود؛ بلکه ارزش آن چندین برابر خواهد شد.
  • رشد چند برابری زمین‌های ترکیه و سرمایه شما سبب می‌شود تا بتوانید در برابر تورم موجود در ایران کمتر دچار خسارت مالی شوید.
  • خرید زمین‌های ترکیه برای افراد خارجی این امکان را فراهم می‌کند که تابعیت ترکیه و حقوق شهروندی را دریافت کنند البته قیمت زمین‌های خریداری شده توسط آنها باید در حدی (بیش از 250 هزار دلار) باشد که دولت ترکیه آن را تایید کند.
  • با دریافت تابعیت ترکیه شرایط تحصیل و پیدا کردن شغل در این کشور راحت‌تر فراهم می‌شود. اقامت در ترکیه باعث می‌شود تا شما بتوانید از بیمه برخوردار شوید و با پاسپورت این کشور بدون محدودیت به کشورهایی مانند اروپا و آمریکا سفر کنید.
  • قیمت زمین در ترکیه در مقایسه با بسیاری از کشورها ارزان‌تر است و خرید آن برای افرادی که توان اقتصادی معمولی دارند، امکان‌پذیر است.
  • خرید زمین در ترکیه امکان دریافت وام با درصد سود پایین را برای خریداران فراهم می‌کند.
  • ترکیه از نظر موقعیت جغرافیایی به ایران بسیار نزدیک است و این نزدیکی سبب می‌شود تا شما به راحتی برای خرید زمین در ترکیه اقدام کنید.
  • اگر مقدار پول شما برای خرید زمین در ترکیه کمتر از 250 هزار دلار باشد، می‌توانید زمینی با قیمت کمتر از 250 هزار دلار بخرید و اقامت خود را سالانه تمدید کنید. بعد از گذشت 5 تا 8 سال اقامت در ترکیه شرایط اقامت دائم شما میسر می‌شود.
  • خرید زمین در ترکیه به منظور ساخت و ساز و سکونت در آن شرایط زندگی در کشوری را فراهم می‌کند که از نظر امکانات پیشرفته است و مخارج زندگی در آن پایین است.

خرید زمین در ترکیه به منظور سرمایه گذاری

برای آنکه خرید زمین در ترکیه موجبات تبعیت و اقامت شما را در این کشور فراهم کند شما باید در عرض دو سال از زمین خود جهت ساخت و ساز بهره‌برداری کنید. برای خرید زمین در ترکیه به منظور سرمایه گذاری شما باید به دنبال شهرهایی باشید که رشد زمین در آنها همیشه در حال صعود است. استانبول، آنکارا، ازمیر و آلانیا شهرهای مناسب برای خرید زمین در ترکیه هستند.

اگر می‌خواهید زمینی را که در ترکیه خریده‌اید در جهت اجاره یا فروش سرمایه گذاری کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که زمین را طوری بسازید که با سلیقه و خواسته مردم ترکیه تناسب داشته باشد.

سرمایه‌گذاری در زمین‌های کشاورزی ترکیه

کشور ترکیه با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در زمینه کشاورزی دارد افرادی زیادی را به خرید زمین‌های کشاورزی ترغیب می‌کند. آنچه باعث می‌شود تا بسیاری از سرمایه‌داران به سرمایه‌گذاری در زمین‌های کشاورزی تشویق شوند موارد زیر است:

  • حاصلخیزی زمین‌های ترکیه موجب رشد هر چه بیشتر محصولات کشاورزی می‌شود و میزان برداشت محصولات را افزایش می‌دهد.
  • آب و هوای ترکیه برای فعالیت‌های کشاورزی و کشت و کار کاملا مساعد است.
  • ترکیه با داشتن موقعیت تجاری و جغرافیایی بسفر قادر است محصولات کشاورزی را در سطح گسترده‌ای یعنی 180 کشور در جهان صادر کند.
  • کیفیت محصولات کشاورزی در ترکیه شناخته شده و زبان‌زد مردم جهان است؛ بنابراین شما می‌توانید محصولات کشاورزی زمین خود را به سراسر دنیا بفروشید و صادر کنید.
  • محصولات کشاورزی در ترکیه شباهت زیادی به محصولات کشاورزی ایرانی دارند؛ بنابراین شما از نظر کشت و کار این محصولات با کمترین چالش مواجه می‌شوید و فضای کار برای شما آسان و آشنا خواهد بود.
  • دولت ترکیه همواره حامی و پشتیبان کسانی است که قصد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را دارند و تسهیلات ویژه‌ای را در اختیار این افراد قرار می‌دهد.

چرا خارجی ها اقدام به خرید زمین در ترکیه می نمایند؟

خرید زمین در ترکیه برای افراد خارجی شرایطی را فراهم می‌کند تا بتوانند اقامت، پاسپورت و حقوق شهروندی ترکیه را دریافت کنند و در عین حال تجربه یک سرمایه‌گذاری امن و پر سود را داشته باشند.

خرید زمین در ترکیه به منظور کشاورزی
در چند سال اخیر خرید زمین در ترکیه برای کشاورزی به خصوص در شهر کوش آداسی از طرف سرمایه‌داران خارجی با استقبال زیادی همراه بوده است.

طبق گفته وزیر محصولات کشاورزی ترکیه سرمایه‌گذاران خارجی 543 هکتار زمین کشاورزی در 20 منطقه ترکیه را خریداری کرده‌اند. مبلغ سرمایه‌گذاری سرمایه‌داران خارجی در بخش زمین‌های کشاورزی ترکیه در سال 2016، 26 میلیون دلار گزارش شده است.

تعداد سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید زمین کشاورزی در ترکیه هر ساله افزایش می‌یابد زیرا اگر شما به عنوان یک سرمایه‌گذار خارجی یک زمین کشاورزی در ترکیه برای خود بخرید مطمئن باشید همیشه سرمایه‌داران خلیج فارس خواهان و مشتری زمین شما با قیمت بالا هستند.

شرایط اقامت برای افرادی که صاحب زمین کشاورزی در ترکیه هستند به راحتی فراهم می‌شود.

اقامت شما با خرید زمین کشاورزی زمانی قطعی می‌شود که حداکثر 2 سال پس از خرید، شما در زمین خود به امور کشاورزی و کشت و برداشت محصولات کشاورزی پرداخته باشید.

  • برای صاحبان زمین کشاورزی در ترکیه، بیمه‌نامه درمانی بین‌المللی صادر می‌شود.
  • شرایط تحصیل برای فردی که در ترکیه مالکیت زمین کشاورزی را دارد به مراتب راحت‌تر از سایر افراد خواهد بود.
  • دولت ترکیه از صاحبان زمین کشاورزی با وسعت بیش از 10 هکتار حمایت و پشتیبانی می‌کند و به آنها یارانه پرداخت می‌کند تا آنها بتوانند سرمایه‌گذاری خود را گسترش دهند.البته شرط دریافت یارانه این است که پروژه کشاورزی زمین شما به تصویب دولت رسیده باشد.
  • دولت ترکیه مبلغ 3 میلیون لیر به عنوان بودجه حمایتی برای سرمایه‌گذاران زمین‌های کشاورزی در نظر گرفته است و سرمایه‌گذاران را از پرداخت مالیات محصولاتی مانند کود کشاورزی معاف نموده است.
  • دولت ترکیه برای اعطای تسهیلات خود هیچ‌گونه تبعیضی بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قائل نمی‌شود.
  • بیش از 30 درصد زمین‌های کشاورزی در ترکیه به دلیل آب و هوای مساعد این کشور حاصلخیز هستند و برای کشت کاملا مناسب‌اند.
  • هزینه کارگران کشاورزی در ترکیه پایین است؛ بنابراین شما می‌توانید امور کشاورزی زمین خود را با هزینه مناسب انجام دهید.
  • کشور ترکیه از نظر موقعیت تجاری و اقتصادی برای صادرات محصولات کشاورزی در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

چه محصولات کشاورزی برای کشت در زمین‌های ترکیه مناسب هستند؟

اگر زمین کشاورزی در ترکیه را به قصد کشت و کار خریداری می‌کنید، بهتر است محصولاتی مانند گوجه فرنگی، سبزی، میوه و پنبه را درزمین‌ خود کشت کنید.

خرید زمین کشاورزی در ترکیه چه الزامات و شرایطی دارد؟

خرید زمین کشاورزی در ترکیه با رعایت کردن یکسری از قوانین باید همراه باشد تا به شما اجازه خرید بدهند. در قسمت زیر به برخی از شرایط و قوانین درباره خرید زمین کشاورزی اشاره شده است.

  • اتباع خارجی برای خرید زمین کشاورزی در ترکیه باید از وزراتخانه تملک، مجوز دریافت کنند.
  • براساس قوانین پروژه‌های کشاورزی، اتباع خارجی تا 30 هکتار می‌توانند در ترکیه زمین کشاورزی بخرند.
  • حق تملک و خرید زمین کشاورزی زمانی برای یک فرد میسر است که از زمین خود تنها برای کشت و برداشت استفاده کند نه انجام پروژه‌های تجاری کشاورزی.

کدام شهر ترکیه زمین‌های کشاورزی وسیع‌تری دارد؟

در بین شهرهای ترکیه، قونیه با داشتن حدود 19 میلیون و 106 هزار و 386 داکار بیشترین مساحت زمین‌های کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

بهترین شهر ها برای خرید انواع زمین در ترکیه

بهترین شهرها برای خرید زمین در ترکیه شهرهایی هستند که از نظر امکانات و موقعیت مکانی در وضعیت مطلوبی قرار دارند. این شهرها در ترکیه عبارتست از:

استانبول

وسعت بالا، جریان زندگی و امکانات زیاد استانبول باعث جذب هر چه بیشتر افراد می‌شود تا در این شهر پر رونق برای خود زمینی دست و پا کنند. بیشتر افرادی که به خرید زمین در استانبول می‌پردازند، از کشورهای عربستان، آمریکا و اروپا هستند. اطراف شهر استانبول زمین‌های کشاورزی خوش آب و هوایی وجود دارد که برای سرمایه‌گذاری یا کشت و کار مناسب هستند.

آنتالیا و آلانیا

آنتالیا قطب صنعت توریستی در ترکیه با آب و هوای مطبوع مدیترانه‌ای است. خرید ملک در آنتالیا برای افرادی مناسب است که به اندازه کافی سرمایه داشته باشند زیرا قیمت ملک در آنتالیا ارزان نیست. البته در استان آنتالیا بهترین انتخاب با بودجه مناسب برای خرید ملک شهر آلانیا است.

آنکارا

آنکارا یک شهر صنعتی و تجاری محسوب می‌شود و برای زندگی افرادی که قصد فعالیت‌های تجاری را دارند بسیار ایده‌ال است. قیمت زمین در شهر آنکارا نسبت به استانبول مقداری پایین‌تر است و برخی افراد به همین دلیل ترجیح می‌‌دهند در آنکارا زمین بخرند.

ازمیر

ازمیر یکی دیگر از شهرهای مناسب برای خرید زمین در ترکیه است. این شهر در غرب ترکیه قرار گرفته و آب و هوای آن ساحلی است. جاذبه‌های تاریخی فراوان در شهر ازمیر سبب شده تا افراد زیادی تمایل داشته باشند به این شهر سفر کنند یا در آن ساکن شوند. شرایط آب و هوای ازمیر برای ساخت و ساز و فعالیت‌های کشاورزی بسیار مساعد است. اگر زمینی را در ازمیر برای کشاورزی خریداری کردید حتما بخشی از زمین‌های خود را به پرورش گردو در منطقه روستایی آن به نام مانیسا اختصاص دهید.

بورسا

اگر دوست دارید ملک خود را در شهری از ترکیه بخرید که آب و هوای مدیترانه‌ای دارد و سر‌سبز است، شهر بورسا را انتخاب کنید. بورسا تقریبا در شبه جزیره آناتولی و جنوب شرقی مرمره قرار گرفته و به عنوان یکی از مراکز صنعتی ترکیه شناخته می‌شود. در بورسا علاوه بر رونق زمین‌های کشاورزی، پرورش اسب و گاو نیز به عنوان یک فعالیت درآمدزا در بین مردم رواج دارد.

فتحیه

افراد زیادی مایل به خرید ملک در شهر فتحیه هستند زیرا قیمت ملک در این شهر مناسب است و این شهر از مناظر طبیعی زیبایی برخوردار است. فتحیه در غرب ترکیه و در محل تقاطع دریای اژه و مدیترانه واقع شده است.

میانگین قیمت زمین در ترکیه

طبق آخرین آمارها قیمت زمین مسکونی در ترکیه به‌طور میانگین بین 40 تا 1000 دلار به ازای هر متر مربع و قیمت زمین کشاورزی در ترکیه به‌طور میانگین 20 دلار یا بیشتر به ازای هر متر مربع است. البته این قیمت در شهرهای مختلف ترکیه و بسته به موقعیت زمین متفاوت است.

آنکارا و بورسا شهرهایی از ترکیه هستند که قیمت زمین در آنها به نسبت شهرهای دیگر کمتر است.

مزایای خرید زمین در استانبول

یکی از شهرهای مناسب برای خرید زمین در ترکیه استانبول است. فکر می‌کنید چرا بسیاری از مشاوران املاک این شهر را برای خرید زمین توصیه می‌کنند؟ اگر دوست دارید دلیل آن را بدانید در قسمت زیر مزایای خرید زمین در استانبول را مطالعه کنید.

  • با خرید زمین در استانبول می‌توانید از حقوق شهروندی در ترکیه برخوردار شوید.
  • قیمت زمین در استانبول مناسب است و در مقایسه با برخی از شهرهای معروف دیگری اروپایی ارزان‌تر است.
  • زمین‌های استانبول هر ساله رشد چشمگیری داشته و به ارزش آنها افزوده می‌شود.
  • استانبول بزرگترین شهر ترکیه با امکانات تجاری و صنعتی است که با خرید زمین در آن می‌توانید از امکانات فروانی استفاده کنید.
  • طبق آمارها بیشترین میزان خرید و فروش املاک در شهر استانبول انجام می‌شود؛ بنابراین همیشه برای زمین شما در استانبول مشتری وجود دارد.
  • آب و هوای مساعد در شهر استانبول امکان کشت و استفاده از زمین‌های کشاورزی را چندین برابر می‌کند.

میانگین قیمت خرید زمین کشاورزی در استانبول

زمین‌های کشاورزی در ترکیه که به نام تارلا شناخته می‌شوند شامل دو نوع هستند:

  1. زمین‌هایی که هیچ‌گونه کشتی در آنها انجام نشده است.
  2. زمین‌هایی که دارای سطح زیر کشت هستند.

قیمت به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی به‌طور میانگین قیمت زمین‌های کشاورزی در استانبول به اندازه 276 لیر ترکیه در هر متر است.

میانگین قیمت خرید زمین مسکونی در استانبول

قیمت زمین در استانبول بسته به موقعیت مکانی و شرایطی که دارد متفاوت است.

به‌طور مثال اگر زمین مسکونی شما در منطقه بشیکتاش واقع شده باشد قیمت هر متر مربع آن معادل 15000 لیر خواهد بود. در مناطقی مانند بیکوز، باکیرکوی و ایوب قیمت زمین‌ها مناسب‌تر است و به ترتیب حدود 9950، 8300 و 5650 لیر در هر متر مربع قیمت دارد. در برخی مناطق استانبول زمین‌های مسکونی با قیمت 4000 لیر در هر متر مربع نیز پیدا می‌شود.

مزایای خرید زمین در آلانیا

این روزها بیشتر اتباع خارجی به دنبال خرید زمین در آلانیا هستند زیرا مزایا و امتیازات زیادی را برایشان به همراه دارد. مزایا و ویژگی‌های زمین‌های آلانیا عبارتست از:

  • آلانیا شهری است که در سواحل مدیترانه واقع شده؛ بنابراین با خرید زمین در این شهر از آب و هوای ساحلی- مدیترانه‌ای آن برخوردار خواهید شد.
  • آلانیا دارای زیبایی‌‎های طبیعی و آرامش زیادی است که هر فردی برای زندگی آرزوی آن را دارد.
  • زمین‌های آلانیا همواره در حال رشد هستند و سرمایه‌گذاری از طریق خرید این زمین‌ها سود فراوانی را به همراه دارد.
  • قیمت زمین ها در آلانیا مناسب است و چندان بالا نیست.
  • ا خرید زمین در آلانیا با قیمتی بیش از 250 هزار دلار می‌توان اقامت و پاسپورت ترکیه را دریافت کرد.

میانگین قیمت خرید زمین کشاورزی و مسکونی در آلانیا

زمین‌های کشاورزی درآلانیا با توجه به اینکه چه موقعیت، امکانات و سطح زیر کشتی دارند، قیمت متفاوتی دارند. اگر زمینی در آلانیا خالی از کشت باشد قطعا ارزان‌تر از زمینی خواهد بود که دارای کشت است.

به‌طور کلی قیمت زمین در آلانیا حدود 40 یورو به ازای هر متر مربع تخمین زده می‌شود. قیمت زمین مسکونی در آلانیا نیز میانگین به ازای هر متر مربع در حدود 5000 لیر است.

نکات مهم و قابل توجه برای خرید زمین در ترکیه

  • قبل از هر چیز از کارشناسان خبره کمک و مشاوره بگیرید.
  • قبل از خرید زمین در ترکیه تا می‌توانید تحقیق و بررسی کنید. این تحقیق و بررسی را شما می‌توانید به صورت مجازی انجام دهید یعنی به سایت شهرداری منطقه زمین مد نظر خود در ترکیه سر بزنید. از طریق جست و جو در این سایت دسترسی شما به موقعیت و وضعیت زمینی که قصد خرید آن را دارید، فراهم می‌شود.
  • چک کنید زمینی که در ترکیه قصد خرید آن را دارید دارای تاییدیه شهرداری باشد.
  • خرید زمین‌های ترکیه از نظر مساحت برای اتباع خارجی محدودیت دارد و اتباع خارجی حق ندارند بیش از 30 هکتار زمین بخرند.
  • خرید زمین در مناطق امنیتی و نظامی ترکیه ممنوع است.
  • اگر زمینی را به قصد ساخت و ساز در ترکیه بخرید باید زمان ساخت زمین خود را به دولت ترکیه اعلام کنید.
  • هنگام خرید زمین در ترکیه به مسائلی مانند آب و هوای محلی که زمین در آنجا واقع شده، میزان سرمایه، قوانین ترکیه و نیروی کار مناسب برای ساخت و ساز یا کشت و کار توجه کنید.
  • اتباع خارجی برای خرید زمین در ترکیه باید از سازمان ثبت و نقشه‌برداری اراضی استعلام بگیرند.
  • زمینی را که شما به مبلغ 250 هزار دلار در ترکیه خریده‌اید و به واسطه آن اقامت ترکیه را دریافت کرده‌اید، تا مدت معینی حق فروش آن را نخواهید داشت.
  • سند رسمی هر ملکی در ترکیه تاپو نام دارد. تاپو توسط اداره کل تاپو در ترکیه تنظیم می‌شود و زمانی معتبر خواهد بود که در قسمت وسط و پایین خود دارای مهر باشد. هم‌چنین در قسمت سمت راست تاپو باید عکس مالک دیده شود.
  • برای هر ملکی که در ترکیه صاحب آن باشید باید مالیات پرداخت کنید. هزینه مالیات ملک در ترکیه برای مناطق شهری 0.2 درصد و مناطق غیر شهری 0.1 درصد است. دولت ترکیه این مالیات را صرف هزینه‌هایی مانند آب و فاضلاب، خدمات قانونی، آتش‌نشانی و… می‌کند.

به‌طور کلی میانگین قیمت زمین در ترکیه چقدر است؟

قیمت زمین در ترکیه به عوامل بسیاری وابسته است ولی میانگین به ازای هر متر مربع حدود 700 یورو است.

هزینه انتقال مالکیت سند ملک در ترکیه چقدر است؟

برای آنکه سند مالکیت یک ملک در ترکیه به شما منتقل شود شما باید مبلغی به اندازه 4 درصد ارزش ملک را پرداخت کنید.

ارائه چه مدارکی برای انتقال سند زمین در ترکیه الزامی است؟

برای خرید زمین در ترکیه و انتقال سند مالکیت باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • اگر قصد شما از خرید زمین ساخت و ساز است باید مجوز ساخت و ساز را ارائه دهید. در صورتی که می‌خواهید از زمین به منظور کشاورزی استفاده کنید باید مجوز فعالیت کشاورزی را دریافت کنید و ارائه دهید.
  • سند معتبر و رسمی خرید زمین در ترکیه
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه سند بانکی که گواهی بر داشتن تمکن مالی شما باشد.
  • اقامت کاری ترکیه
  • اصل و کپی پاسپورت و گذرنامه

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه