خرید و فروش ملک و انتقال سند از طریق دفاتر نوتر در ترکیه

انتقال سند از 1 جولای 2023 در ترکیه

خرید و فروش ملک و انتقال سند از طریق دفاتر نوتر در ترکیه

این خبر به نق از رسانه های معتبر ترک و بصورت ترجمه شده است، برای اطلاعات دقیقتر می بایست به اداره نوتر یا تاپو مراجعه بفرمایید.

از 1 جولای 2023 راحت تر سند بزنید

مصطفی حکان اوزلماچیلی، کارشناس املاک، گفت: “از تاریخ 1 جولای 2023، عملیات خرید و فروش ملک‌ها با پرداخت هزینه اضافی توسط دفاتر نوتر نیز قابل انجام خواهد بود.”

مصطفی حکان اوزلماچیلی، درباره این موضوع صحبت کرد و یادآور شد که این آیین‌نامه در بسته قضایی ششم سال گذشته منتشر شده است و موعد شروع آن از 1 ژانویه بود، اما به تاریخ 1 جولای موکول شده است.

وی افزود: “با این آیین‌نامه، امکان انجام عملیات فروش ملک توسط دفاتر نوتر به جای دفاتر ثبت املاک (تاپو) فراهم شده است. بنابراین انتظار می‌رود که از تاریخ 1 جولای 2023، دفاترهای نوتر قادر به انجام قرارداد فروش ملک شوند.

درخواست صدور قرارداد تنها از طریق برنامه “درخواست-نوبت دهی الکترونیکی” اتحادیه و با استفاده از سامانه “دروازه اینترنتی دولت” انجام خواهد شد. طبق تعرفه هزینه نوتری در سال 2023، هنگام صدور قرارداد فروش ملک، نوترها هزینه نوتری در حدود یک هزارم ارزش فروش ملک را دریافت خواهند کرد. با این حال، این هزینه نمی‌تواند کمتر از 500 لیر و نمی‌تواند بیشتر از 4 هزار لیر برای ارزش ملک باشد. علاوه بر این هزینه، شهروندان همچنان مجبور به پرداخت هزینه مالیات املاک و هزینه سرمایه گردان ثابت خواهند بود.”

خرید و فروش ملک و انتقال سند از طریق دفاتر نوتر در ترکیه

فرآیند درخواست چگونه است؟

مصطفی حکان اوزلماچیلی گفت: “امکان درخواست‌ها از طریق برنامه “درخواست*نوبت دهی الکترونیکی” اتحادیه نوترهای ترکیه از طریق سیستم دولتی میسر خواهد بود. در ابتدا، ملکی که می‌خواهد به فروش برسد از لیست ملک‌های ثبت شده انتخاب خواهد شد، سپس اطلاعات هویتی، آدرس و اطلاعات تماس طرفین در سامانه وارد خواهد شد. ارزش مالیاتی ملک همراه با قیمت فروش توسط طرفین تعیین می‌شود و در معاملاتی که طرف خریدار خارجی است، مبلغ به واحد متناظر در برگه خرید ارز ثبت خواهد شد.

اسناد مبنایی مربوط به اطلاعات و مدارک ثبت شده در سامانه توسط طرفین بارگذاری خواهد شد. طرفین در درخواست خود موظف هستند در تاریخ و زمان مراجعه به دفتر نوتر، اصل مدارک بارگذاری شده را ارائه دهند. در درخواست، می‌توان یک دفتر نوتر برای صدور قرارداد انتخاب کرد. نوتر بر اساس درخواست، برگه درخواست را از طریق سامانه اتحادیه نوترهای ترکیه تهیه خواهد کرد. در صورتی که نوتر به دلیل مانع حقوقی یا واقعی قادر به تهیه برگه درخواست نباشد، درخواست نوتری را رد خواهد کرد.”

او گفت: “نوترها در فرآیند تهیه برگه درخواست از طریق سامانه TAKPAS اطلاعات ثبتی مربوط به ملک و اسناد و اطلاعات دیگری را به مدیریت کل ثبت املاک و کاداستر ارسال خواهند کرد.” او افزود: “اگر در اسناد و اطلاعات کمبودی وجود داشته باشد، درخواستی به ثبت املاکی که ملک در آن ثبت شده است، ارسال می‌شود. پس از کامل شدن اطلاعات و اسناد مربوط به ملک، نوتر به شرط ها و روش های قانونی و عملیاتی تعیین شده توسط قانون رعایت کرده و هویت صاحب حق را تشخیص داده و در صورت عدم وجود مانع حقوقی برای فروش ملک، قرارداد را تهیه خواهد کرد.

مبلغ هزینه ثبت املاک و هزینه خدمات سرمایه گردان به نوتر ارائه خواهد شد. نوتر با ارسال شماره پیگیری و روش پرداخت هزینه به صاحبان معامله، تاریخ و ساعت تعیین شده برای امضای قرارداد را از طریق پیام کوتاه به آنها اعلام خواهد کرد. بعد از امضای قرارداد، پس از تکمیل ثبت، صاحبان معامله به وسیله نوتر برگه مالکیت دریافت خواهند کرد.”

او به وجود مشکلاتی در اجرای این سیستم اشاره کرده و گفت: “استفاده از این عملیات در دفاتر نوتر باعث دریافت هزینه اضافی خواهد شد. عدم آشنایی عمومی با این فرآیند می‌تواند علت عدم استقبال صاحبان ملک و خریدارانی که ترجیح می‌دهند تراکنش خرید و فروش ملک را در دفاتر ثبت املاک صورت بدهند، باشد.”

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه