سود سپرده های بانکی و مالیات آن در ترکیه

خدمات بانکی و سود بانکی در آلانیا

سود سپرده های بانکی و مالیات آن در ترکیه

در این پست میخواهیم سود بانکی در ترکیه به همراه مالیات آنرا بررسی کنیم و سپس مقایسه سود بانکی با روش های دیگر سرمایه گذاری در ترکیه را توضیح دهیم.

سود بانکی همواره یکی از راههای سرمایه گذاری امن و مطمئن در کشور ترکیه به حساب می آید.

در ترکیه بر خلاف ایران که بانک ها تمایل به سپرده گذاری بلند مدت مشتریان دارند در ترکیه به سپرده های کوتاه مدت سود بیشتری تعلق میگیرد. نحوه واریز سود هم در انتهای سر رسید می باشد که میتواند یک ماهه نیز باشد.

مالیات سود بانکی در ترکیه

همانطور که میدانید برای باز کردن حساب در ترکیه دریافت کد مالیاتی در ترکیه ضروری است. این کد برای واریز مالیات سودهای بانکی به اداره مالیات می باشد. نرخ مالیات بر سود بانکی در سال ۲۰۲۱ معادل ۱۰ درصد رقم سود میباشد.

سود روز شمار بانکی در ترکیه

در ترکیه سود روز شمار به معنی بانک های ایران وجود ندارد و بانک ها سودی برای مبالغ غیر سپرده ای پرداخت نمی کنند.
اما خبر خوب اینکه سود ماهیانه تقریبا معادل سود سالیانه می باشد. یعنی شما اگر برای یکماه پول خود را سپرده کنید به اندازه تقریبا سود سالیانه، سود دریافت خواهید کرد. برای سپرده های لیر در سال ۲۰۲۱ سود ماهیانه تقریبا ۱۵ درصد می باشد. برای سپرده های ارزی مانند دلار ۱ درصد در سال ۲۰۲۱ می باشد.

میزان سود سپرده های بانکی در ترکیه
در ترکیه با توجه به مبلغ سپرده گذاری نرخ سود تغییر میکند. همچنین در مواردی بنا بر نظر رییس شعبه برای مبالغ بالا متغیر است.

در سال ۲۰۱۸ سود بانکی در ترکیه تا ۲۴ درصد نیز افزایش یافته بود.

اما پس از فروکش کردن بحران مالی در ترکیه به طور آهسته سود بانکی شیب نزولی به خود گرفت. تا آنجایی که در ماه های اخیر این سود به میزان قابل توجهی کاهش یافت. میزان سود در ترکیه برای سپرده های لیر در بانک های مختلف ۱۰ الی ۱۵ درصد میباشد.

در ترکیه به سپرده های دلاری و یورو نیز سود تعلق میگیرد.

نحوه دریافت سود بانکی در ترکیه

در ابتدا شما باید در ترکیه نسبت به افتتاح حساب اقدام کنید. در کمتر از نیم ساعت و بدون داشتن اقامت میتوانید در ترکیه حساب دلاری و بین المللی باز کنید.

دریافت سود بانکی یا سرمایه گذاری های دیگر در ترکیه

بیشتر سرمایه گذاران علاقه مند هستند که بدانند بازدهی و سود سرمایه گذاری های دیگر مانند خرید ملک در ترکیه بیشتر است و یا سپرده گذاری در بانک های این کشور؟

اما به صورت کوتاه بخوایم بگوییم پاسخ این سوال تقریبا بستگی به اهداف فرد دارد اگر با دید بلند مدت بخواهیم نظر بدهیم قطعا خرید ملک در استانبول و شهرهای توریستی دیگر ترکیه بازدهی بیشتری دارد.

اما در کوتاه مدت مثلا ۳ ماهه سپرده گذاری گزینه مناسب تری به نظر می رسد.

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه