اماکن گردشگری و دیدنی های شهر آلانیا

جاذبه های توریستی آلانیا

اماکن گردشگری و دیدنی های شهر آلانیا

اماکن گردشگری و دیدنی های شهر آلانیا علاوه بر آنچه تصور میشود یک شهر کوچک ساحلی است، یک شهر تاریخی و زیبا است که اماکن گردشگری بسیار زیادی در آن وجود دارد که با توجه به تنوع این مراکز هر نوع سلیقه ای از گردشگران را می تواند راضی نگه دارد، در این مطلب توضیح مختصری درباره هر یک از این مراکز و اماکن در شهر آلانیا ارائه می کنیم که بیشتر با جاذبه های توریستی شهر آلانیا آشنا شوید.

اماکن گردشگری و دیدنی های شهر آلانیا

معرفی موزه باستان شناسی آلانیا

ترکیه با شگفتی های بی شمار معماری و تاریخ بسیار غنی خود توانسته است به یکی از نقاط محبوب گردشگری تبدیل گردد. به ویژه در میان علاقه مندانی که به دنبال کاوش عمیق در دل تاریخ هستند. یکی از این مکان های تاریخی پرطرفدار، موزه ها می باشند!

موزه ها در ترکیه عناصر جذاب تاریخ ترکیه را به نمایش می گذارند که شامل تعداد زیادی از شخصیت های تاریخی در دوران مختلف مانند رومی ها، عثمانی ها و بیزانس ها می شود.

اگر به ترکیه سفر کرده و سری به آنتالیا زده باشید، به احتمال زیاد اسم موزه باستان شناسی آلانیا را شنیده‌اید! موزه ای قدیمی که یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی در شهر آلانیا به حساب می‌آید.

موزه باستان شناسی آلانیا

چه آثاری در موزه باستان شناسی آلانیا قرار دارد؟

موزه باستان شناسی آلانیا (Alanya Archaeological Museum) در سال 1967 تاسیس گردید و در سال 2012 بازسازی شده است. در آن زمان از این موزه آلانیا برای نشان دادن قدمت و آثار آناتولی قدیم، استفاده می‌شد. به مرور زمان، آثار ارزشمند زیادی از دوره‌های زمانی مختلف به این موزه اضافه شد.

در حال حاضر شما می‌توانید با بازدید از موزه باستان شناسی آلانیا، آثار سرامیکی، مرمری، برنزی، سنگی و شیشه‌ای زیادی را که متعلق به دوران‌ یونان، روم باستان، بیزانس، سلجوقیان و عثمانیان هستند، مشاهده کنید.

زمانی که در موزه آلانیا قدم می‌زنید، در طول زمان سفر خواهید کرد و علاوه بر این که آثار باستان شناسی متنوعی را از دوران‌های مختلف تاریخی تماشا می‌کنید، با نوع زندگی مردمان گذشته هم آشنا می‌شوید.

آثار تاریخی آلانیا

قدیمی‌ترین اثر موجود در موزه باستان شناسی آلانیا، یک سنگ ‌نوشته است که قدمت آن به 625 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. همچنین از محبوب‌ترین آثار این موزه مجسمه هرکول است؛ این مجسمه 52 سانتی‌متر طول داشته و متعلق به قرن دوم میلادی است.

بخش‌های مختلف موزه باستان شناسی آلانیا

این موزه‌ی زیبا از چندین بخش مختلف تشکیل شده است که آثار موجود در هر یک دارای تم خاصی است و با دیگری تفاوت دارد. یکی از بخش‌های جالب موزه، باغ آن است که می‌توانید برخی از آثار تاریخی را در آن مشاهده کنید. یک بخش کوچک هم برای بازی کودکان در نظر گرفته شده است.
علاوه بر این یک قبرستان مربوط به دوره عثمانی نیز در این باغ قرار گرفته است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

سردیس تاریخی آلانیا

به طور کلی موزه آلانیا به دو بخش کلی تقسیم می‌شود:

  1. بخش باستان شناسی
  2. بخش قوم شناسی یا همان مردم نگاری.

بخش باستان شناسی موزه آلانیا

بیشتر آثار موجود در بخش باستان شناسی (Archaeological)، سازه‌های برنزی، سنگی، کتیبه‌ها، مجسمه‌ها و سکه‌هایی هستند که در طی یافته‌های باستان‌شناسی در طول زمان به دست آمده‌اند. آثار موجود در این بخش متعلق به دوره‌های متنوعی است و شما در آن، آثاری از دوره قبل میلاد تا عثمانی را خواهید دید.

بخش قوم‌شناسی موزه آلانیا

در بخش قوم شناسی (Ethnographic) از موزه باستان شناسی آلانیا، با سبک زندگی مردمان منطقه آلانیا در طول تاریخ آشنا می‌شوید. در بین آثار موجود در بخش قوم شناسی، مصنوعاتی از دوره‌های اسلامی می‌بینید که برخی از آن‌ها مربوط به نحوه پوشش یا آموزش مردم است.
بازدید از این بخش موزه برای هر کسی لذت‌بخش است! تماشای لباس‌های قدیمی، صنایع دستی، گلیم‌ها و … کمک می‌کنند تا یک دید جامع نسبت به گذشته منطقه آلانیا و سراسر ترکیه به دست بیاورید.

موزه باستان شناسی آلانیا کجاست؟

این موزه‌ی شگفت‌انگیز در مرکز شهر زیبا و ساحلی آلانیا، خیابان Ismet Hilmi Balci و رو به روی دفتر اطلاعات گردشگری واقع شده است.

آدرس: Saray, İsmet Hilmi Balcı Cd. No:2, 07400, 07400 Alanya/Antalya,Turkey

نحوه دسترسی به موزه باستان شناسی آلانیا

همان طور که می دانید، موزه باستان شناسی آلانیا در مرکز شهر آلانیا قرار دارد. اگر در آنتالیا اقامت داشته باشید می‌توانید با اتوبوس و یا تاکسی به شهر آلانیا بروید و از جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنید.

از آنتالیا تا موزه آلانیا حدود 123 کیلومتر راه است که با تاکسی یا ماشین شخصی در عرض یک ساعت و نیم آن را طی می‌کنید. موزه آلانیا در مقابل دفتر اطلاعات گردشگر در این شهر قرار گرفته است، پس پیدا کردن آن برای شما کار سختی نخواهد بود.

ساعات بازدید از موزه باستان شناسی آلانیا

ساعات کار موزه باستان شناسی آلانیا در نیمه اول سال از ساعت 8:30 صبح تا 7:30 بعد از ظهر و در نیمه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر است.

یادتان باشد که موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است و شما نمی‌توانید از آن دیدن کنید. همچنین در طی بازدید از موزه، راهنمای آن به دو زبان انگلیسی و ترکی در دسترس شما خواهد بود.

موزه دیدنی آلانیا

هزینه بازدید از موزه باستان شناسی آلانیا

قیمت بلیط موزه باستان شناسی آلانیا حدود 20 لیر می باشد.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به موزه باستان شناسی آلانیا

جاذبه‌های شهر آلانیا جزو مقاصد پرطرفدار گردشگری در ترکیه به حساب می‌آیند. به همین دلیل است که بیشتر افرادی که به آنتالیا می‌آیند، حداقل یک روز خود را در شهر آلانیا می‌گذارند.

اگر می‌خواهید یک سفر یک روزه یا نیم روزه به آلانیا داشته باشید، پیشنهاد می‎کنیم در کنار بازدید از موزه باستان شناسی آلانیا، از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف آن هم دیدن کنید. هرچند شهر آلانیا آنقدر جذاب و دیدنی است که شما می‌توانید حتی چندین روز در آن اقامت داشته باشید.

جاذبه‌های زیر فاصله چندانی با موزه باستان شناسی آلانیا ندارند و شما می‌توانید در عرض چند دقیقه به آن‌ها برسید:

  • تله‌کابین آلانیا (Alanya Teleferik): این تله کابین مسیری بسیار جذاب از نظر طبیعی و تاریخی دارد.
  • پارک آبی آلانیا (Alanya Aquapark): این پارک دارای انواع تفریحات مختلف است و می‌تواند یک روز به‌ یادماندنی برای شما بسازد.
  • ساحل کلئوپاترا (Kleopatra Beach): یک ساحل طویل که در طول آن انواع تفریحات ساحلی در حال برگزاری است.
  • غار دیم (Dim Cave): این غار دومین غار بزرگ ترکیه است که گذر از آن بسیار جذاب و لذت‌بخش است.
  • غار داملاتاش (Damlatas Cave): این غار به غار درمانی آسم معروف است! غار داملاتاش یکی از مقاصد محبوب گردشگری آلانیا است.
  • مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Mosque): این مسجد با معماری دوران عثمانی یکی دیگر از جاذبه های تاریخی و دیدنی آلانیا است.
  • قلعه آلانیا (Alanya Castle): قلعه آلانیا بقایای به جای مانده از یک قلعه سلجوقی است که چشم انداز زیبایی را از شهر آلانیا ارائه می دهد.
  • ترسانه (Tersane Shipyard): ترسانه یا همان محل کشتی سازی آلانیا مربوط به قرن 13 و یک منطقه بندری است.
  • برج کیزیل کوله (Kizilkule Fortress): این برج به دلیل آجرهای قرمز استفاده شده در ساخت به برج سرخ نیز معروف است. بعد از بازدید از موزه باستان شناسی آلانیا، برای دیدن منظره پانوراما از شهر به این برج سری بزنید!

همه چیز درباره ساحل کلئوپاترا

کشور ترکیه میزبان یکی از زیباترین شهرهای ساحلی است؛ بله، شهر آلانیا! آلانیا در امتداد سواحل دریای مدیترانه قرار گرفته است. این شهر، سواحل بی نظیری را در خود جای داده که یکی از آن ها، ساحل کلئوپاترا است؛ ساحل کلئوپاترا از سمت غربی شبه‌جزیره‌ی تاریخی آلانیا شروع شده و تا طول دو کیلومتر ادامه پیدا می‌کند.

درباره ساحل کلوپاترا آلانیا

ساحل پرچم آبی که به خاطر آب های شفاف، آبی مدیترانه ای و شن های طلایی اش نه تنها در آلانیا، بلکه یکی از محبوب ترین سواحل منطقه مدیترانه است و سالانه پذیرای بیش از 2 میلیون گردشگر است.

ساحل کلئوپاترا تاریخ، طبیعت، زندگی شهری و دریا را در یک نقطه قرار می دهد!

چرا ساحل کلئوپاترا؟

احتمالاً تاکنون حدس زده‌اید که نام ساحل کلئوپاترا از ملکه معروف مصر گرفته شده است که در سال‌های پیش از میلاد زندگی می‌کرده است. افسانه ها می گویند: ملکه قدرتمند مصر، کلئوپاترا، در آب های کریستالی و فیروزه ای این ساحل شنا می کرده و در ساحل طلایی رنگ آن آفتاب می گرفته است.

ساحل کلئوپاترا به غیر از افسانه ای که پیرامون آن وجود دارد، به نظر می رسد یکی از سواحل مهم گردشگری در آلانیا است.

آلانیا، به لطف وجود این ساحل زیبا به گردشگری منطقه کمک می کند و سالانه بیش از 2 میلیون گردشگر را به خود جذب می کند. بله، ساحل کلئوپاترا یکی از محبوب ترین سواحل آلانیا است؛ ساحلی زیبا با ترکیبی از دریا، ماسه و خورشید!
گردشگرانی که به منطقه آلانیا سفر می‌کنند معمولاً برای دیدن ساحل کلئوپاترا و گذراندن تعطیلات تابستانی خود در آن به این ناحیه سفر می‌کنند. جالب این است که این ساحل فاصله چندانی با مرکز شهر آلانیا ندارد و به‌ راحتی و با کمی پیاده‌روی به ساحل خواهید رسید.

ساحل کلئوپاترا ماسه‌هایی به رنگ زرد، طلایی و آبی بسیار شفاف دارد که در اولین نگاه زیبایی خیره‌کننده‌اش شما را مبهوت خواهد کرد.

همان گونه که بیان شد، این ساحل تقریباً دو کیلومتر طول و چهل متر عرض دارد که با شن و ماسه طلایی پر شده است. علاوه بر این آب بسیار شفاف، تمیز و جذاب است، تا جایی که شما حتی می‌توانید ماهی ها و دنیای زیر آب را به راحتی تماشا کنید.

به دلیل عمق کم آب می‌توانید با خیال راحت تا فاصله هشت تا ده متری ساحل شنا کنید. به همین دلیل این ساحل برای افرادی که به ‌طور کامل شنا بلد نیستند یا با بچه کوچک به مسافرت رفته‌اند بسیار مناسب است.

البته باید دقت کنید که همه قسمت های ساحل شبیه به هم نیستند. بخش‌هایی از ساحل که نزدیک قلعه قدیمی است ناگهان عمیق می‌شوند و برخی مناطق صخره‌ای نیز در داخل آب وجود دارد. در این بخش از ساحل باید مراقب کودکان خود باشید.

ساحل کلئوپاترا کجاست؟

ساحل کلئوپاترا (Kleopatra Beach) در نزدیکی مرکز شهر آلانیا قرار دارد و دو کیلومتر در امتداد ساحل غربی شبه جزیره تاریخی در اطراف قلعه‌ی آلانیا کشیده شده است و در انتها به غار داملاتاش ختم می‌شود.

عموماً مردم محلی از نام داملاتاش برای این ساحل استفاده می‌کنند؛ زیرا ساحل در نزدیکی غار معروف داملاتاش واقع شده است. وجود غار داملاتاش در نزدیکی این ساحل برای گردشگران مزیت بزرگی محسوب می‌شود چرا که در یک روز می‌توانند از هر دو مکان زیبا دیدن کنند.

آدرس: Kızlar Pınarı, Atatürk Blv. No:199, 07460 Alanya/Antalya, Turkey

چگونه به ساحل کلئوپاترا برسیم؟

نزدیکترین فرودگاه به این ساحل فرودگاه قاضی پاشا است که حدود 48 کیلومتر با آن فاصله دارد. ضمنا فاصله بین ساحل کلئوپاترا و فرودگاه آنتالیا نیز تقریبا 125 کیلومتر است.

اگر با وسیله نقلیه شخصی به ساحل می‌روید لازم نیست نگران جای پارک باشید. در اطراف ساحل به صورت 24 ساعته جای پارک مناسب پیدا می‌شود.

چه زمانی به ساحل کلئوپاترا برویم؟

احتمالاً اگر در تابستان به این ساحل سفر کنید، جایی برای نشستن هم پیدا نکنید! این منطقه به دلیل زیبایی و توریست‌پذیر بودنش در روزهای تابستان بسیار شلوغ است. حتی در زمستان هم افراد زیادی برای شنا از نقاط مختلف جهان به ساحل کلئوپاترا می‌روند.

شرایط آب ‌و هوایی و دمای آب از ابتدای اردیبهشت تا پایان آبان ماه برای شنا در ساحل کلئوپاترا مناسب خواهد بود. در اوایل پاییز دمای هوا به حدود 25 درجه می‌رسد. سفر در ماه‌های مهر تا آبان مناسب‌تر از اواسط یا اواخر تابستان است.

با این حال هنگام سفر برنامه هوایی این ساحل را چک کنید تا هم لوازم مناسب را جمع کنید و هم روزهایی با دمای مناسب خود را برای سفر انتخاب کنید. در اوایل بهار آب‌ و‌ هوا بارانی خواهد بود و برای شنا و لذت بردن از ساحل مناسب نیست.

هزینه ورودی ساحل کلئوپاترا چقدر است؟

ساحل کلئوپاترا برای عموم آزاد است و ورودی‌ها کاملاً رایگان است. در کنار ساحل امکاناتی مانند کابین رختکن، دوش و توالت وجود دارد که استفاده از آن‌ها نیز رایگان است. اگر به لوازمی مانند تخت‌خواب و چترهای آفتابی نیاز داشتید می‌توانید آن‌ها را از ساحل اجاره کنید.

انواع غذاخوری‌ها در نزدیکی ساحل کلئوپاترا
در امتداد ساحل در هر پنجاه متر بوفه‌های زیادی وجود دارد که انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را به فروش می‌رسانند. البته حتماً پول نقد به همراه داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید. ممکن است برخی از بوفه‌ها کارت اعتباری را نپذیرند.

علاوه بر بوفه‌ها بازارهای بزرگ و ارزان در راه ساحل به مرکز وجود دارد. در خلیج نیز انواع کافه و رستوران در دسترس است.

در اطراف ساحل کلئوپاترا چه کنیم؟

دیدنی های آلانیا کم نیستند! در نزدیکی ساحل غار داملاتاش، قلعه آلانیا و موزه آلانیا قرار دارند و به راحتی می‌توانید از این مکان‌های جذاب دیدن کنید. هم‌چنین می‌توانید در فعالیت‌هایی مانند تورهای قایقرانی، جت اسکی، دوچرخه سواری دریایی و … در شرکت کنید. این ورزش‌های آبی خارج از منطقه‌ی شنا هستند.

منطقه‌ای نیز برای افرادی که به پیاده‌روی در امتداد ساحل علاقه دارند در امتداد ساحل کشیده شده است.

محل اقامت در نزدیکی ساحل کلئوپاترا

آلانیا شهری بسیار توریستی است و امکانات اقامتی زیادی در آن وجود دارد. در اطراف ساحل کلئوپاترا هر نوع گزینه‌ای برای اقامت وجود دارد. می‌توانید نزدیکترین هتل‌ها را در اینترنت جست‌وجو کنید. برای نمونه هتل‌های ریویرا (Riviera)، سیتی ‌هتل (City Hotel)، بیچ ‌هتل (Beach Hotel) و … تا دو کیلومتری ساحل قرار دارند.

معرفی غار داملاتاش آلانیا

شهر آلانیا به دلیل آب و هوای معتدل، قیمت های مناسب، سواحل شنی، کوه‌های مرتفع، مراتع سرسبز، فلات‌ها و رودخانه‌ها، اماکن تاریخی و غذای خوب یکی از شلوغ‌ترین مقاصد گردشگری ترکیه است که سهم قابل توجهی در گردشگری کشور دارد. با ظهور گردشگری در این شهر که در دهه 1980 آغاز شد، شهر شکل فعلی خود را به دست آورد و صنعت گردشگری به یکی از مهم‌ترین ارکان اقتصادی آلانیا تبدیل شد.

نکته جالب در مورد ترکیه این است که حدود ۳۰۰۰ غار در این کشور کشف و بررسی شده‌اند و شهر آلانیا نیز در بین غارهای طبیعی رتبه اول را دارد.

غار داملاتاش

غار داملاتاش با قدمت 15000 ساله در سال های اخیر به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل شده است. جدا از زیبایی خیره کننده، این غار یک مکان مهم برای گردشگری درمانی است؛ زیرا اعتقاد بر اینست که به درمان بیماری های ریوی مانند آسم کمک می کند. پس در ادامه همراه ما باشید تا با داستان شنیدنی این غار آشنا شوید.

تاریخچه کشف غار داملاتاش

غار داملاتاش (Damlatas Cave) در مرکز آلانیا قرار دارد و دقیقاً در غرب قلعه تاریخی آلانیا واقع شده است. به نظر می‌رسد این غار مکانی برای حفاری سنگ‌هایی بوده که برای ساخت بندر مورد استفاده قرار گرفته است، در ورودی غار داملاتاش آلانیا گذرگاهی به طول ۵۰ متر و عرض ۱۵ متر وجود دارد که اگر از آن عبور کنید به اتاقی با سقف بلند می‌رسید و از آنجا می‌توانید به انتهای غار بروید.

این غارها به طور تصادفی در سال ۱۹۴۸ هنگام ساخت بندر آلانیا به دلیل انفجار دینامیت برای استخراج سنگ کشف شدند. در طول جنگ جهانی دوم، چندین سرباز آلمانی در این غار پنهان شده بودند و از قضا یکی از این سربازان مبتلا به آسم بود و در این مدت در غار تحت درمان قرار گرفت.
این امر منجر به مداخله متخصصان آلمانی و حفاظت از غار شد، سپس مطالعات متعددی در این زمینه آغاز شد که پس از چندین سال تجزیه و تحلیل به این نتیجه رسیدند که هوای داخل غار داملاتاش درمانی است، از آن زمان بسیاری از گردشگران به این شهر سفر کردند و پایگاه گردشگری آلانیا آغاز شد.

ساختار غار داملاتاش

بر اساس مطالعات انجام شده، باران نقش بسزایی در شکل‌گیری غار داملاتاش داشته است و قطرات باران در لایه‌های سنگ آهک سوراخ ایجاد کرده است، سپس سوراخ‌های عظیمی ایجاد شده و برخی قطرات کوچک باران در داخل سوراخ‌ها یخ زده و بلندتر شده و به هم پیوسته که ستون‌های غار را تشکیل داده‌اند.

داملاتاش در زبان ترکی به معنای سنگ افتاده است؛ دلیل نام گذاری این غار نیز ریزش قطره ها در داخل غار است!
در ورودی غار داملاتاش حفره ای استوانه ای به قطر ۱۳ متر و ارتفاع ۱۵ متر قرار دارد؛ این غار مملو از استالاکتیت ها و استالاگمیت‌ها است که طول آن ها ۲۰ تا ۳۰ متر است و در طول ۱۵۰۰۰ سال ایجاد شده اند. استالاگمیت‌ها از دیوار غار به شکل لوسترهای یخی آویزان هستند.

استالاگمیت‌ها کوه‌های گردی هستند که به دلیل رسوبات آب معدنی در کف غار تشکیل شده‌اند. برای عبور گردشگر، دو سطح با سوراخ استوانه ای وجود دارد که گردشگر را به قسمت پایین راهنمایی می‌کند.

مساحت غار داملاتاش، 180-200 متر مربع و حجم کلی آن حدود 2500 متر مکعب در هر دو سطح می باشد. هوای غار دارای مقدار نسبتا بالایی دی اکسید کربن است که حدود 10 تا 12 برابر بیشتر از هوای معمولی است و رطوبت آن 95 درصد است. دمای هوای غار بدون توجه به فصل های مختلف سال همواره 22 تا 23 درجه سانتی گراد است.

امکان ریزش در غار داملاتاش وجود ندارد؛ زیرا کل دیواره‌های غار ۱۰ متر ضخامت دارند که در لایه‌های ششم و هفتم زمین واقع شده است. بنابراین نیازی به نگرانی نیست و می‌توانید با آرامش خاطر از این مکان بی نظیر لذت ببرید.

درمان آسم با تنفس هوای غار داملاتاش
برخی بر این باورند که این غار برای درمان آسم بسیار مؤثر است. به همین دلیل، سالانه بیش از ۲۰۰۰ نفر برای درمان آسم از غار داملاتاش آلانیا دیدن می‌کنند. این غار به دلیل تأثیر بسیاری که دردرمان اختلالات تنفسی و آسم دارد به “غار درمانی آسم” معروف است. در حقیقت، اکثر بازدیدکنندگان اولیه این غار افراد مبتلا به آسم بودند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط شهرداری آلانیا در سال ۲۰۱۰ ، تعداد بازدید کنندگان این غار در طول هفت ماه به ۱۱۴۰۰۰ گردشگر رسیده بود که از این تعداد ۲۱۰۰ نفر مبتلا به آسم بودند که در سال ۲۰۱۴، تعداد بازدیدکنندگان مبتلا به آسم به ۴۰۰۰ نفر رسید.

همان گونه که بیان شد، هوای داخل غار دارای ۹۵ درصد رطوبت است و دمای هوا بدون توجه به فصل ۲۲-۲۳ درجه سانتیگراد (۷۲ -۷۳ درجه فارنهایت) است. هوای داخل غار داملاتاش از ۷۱ ٪ نیتروژن، ۲۰% اکسیژن، ۱% یون‌های رادیواکتیو و مقادیر جزئی دی اکسید کربن تشکیل شده است.

با توجه به تعداد بالای گردشگران این غار، مسئولین زمان بندی ویژه‌ای را برای بیماران مبتلا به آسم ارائه کردند. این برنامه شامل چهار ساعت در روز در غار به مدت ۲۱ روز است. هر روز بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر، غار فقط برای بازدیدکنندگان مبتلا به بیماری‌های تنفسی قابل استفاده است.

بیمارانی که برای درمان در این غار به آلانیا سفر می‌کنند باید تحت نظر پزشک باشند و از وی اجازه بگیرند. بیمارانی که بیش از ۱۰ سال آسم داشته‌اند پس از اتمام دوره به طور موقت احساس بهتری خواهند داشت و بیماران بین ۴۰ تا ۶۰ سال که کمتر از ۱۰ سال آسم داشته‌اند می‌توانند به طور کامل درمان شوند.

موقعیت غار داملاتاش

غار داملاتاش، در غرب شهر آلانیا ترکیه و در قسمت شرقی ساحل کلئوپاترا در دریای مدیترانه واقع شده است.

موزه و خانه آتاتورک در آلانیا

می‌دانیم که کشور ترکیه یکی از مقاصد مهم گردشگری در جهان است و بیشتر شهرهای آن از جمله آلانیا، از مقاصد مهم و رو به ‌رشد گردشگری به شمار می‌رود.

موزه و خانه آتاتورک آلانیا

شهر آلانیا در 135 کیلومتری آنتالیا، در جنوب ترکیه و ساحل دریای مدیترانه قرار دارد.
در سفر به آلانیا، برای بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی بسیاری باید برنامه‌ریزی کرد! یکی از این جاذبه‌های فرهنگی موزه و خانه آتاتورک است.

تاریخچه موزه و خانه آتاتورک (Ataturk House & Museum)

موزه و خانه آتاتورک در آلانیا یکی از چندین موزه و خانه‌موزه‌های آتاتورک است که در چندین شهر این سرزمین از جمله آنتالیا، استانبول، ازمیر، قونیه، ارزروم و چند شهر دیگر قرار دارند و سبب تاسیس و بازگشایی آنها، حضور و اقامت یک یا چند روزه آتاتورک در این اماکن بوده‌ است.

این موزه و خانه بنایی سه ‌طبقه با معماری سنتی قرن‌ نوزدهمی ترکیه است که در زمینی به مساحت 800 متر مربع قرار دارد. طرح معماری و ساخت بنا را به شخصی به نام بِیری اوستا (Beyri Usta) نسبت می‌دهند و مالک اصلی خانه نیز توفیق آزاک‌اوغلو بوده است.

این خانه از اموال فرمانداری وقت آلانیا بود که آتاتورک هنگام سفر خود، در این خانه اقامت داشت. چنان ‌که می‌دانید، مصطفی کمال آتاتورک، بنیان‌گذار و پدر جمهوری ترکیه و مهم‌ترین شخصیت محبوب ملی در میان مردم این کشور است.

داستان این خانه ‌موزه به بازدید آتاتورک از منطقه آنتالیا و شهر آلانیا باز می‌گردد. آتاتورک دو بار در سال‌های 1930 و 1935، به استان آنتالیا سفر کرد و در سفر دوم خود در 18 فوریه سال 1935، طی توقفی در آلانیا، در این خانه اقامت کرد.

چندین سال پس از درگذشت آتاتورک رفعت آزاک‌اوغلو، از اعضای خانواده آزاک‌اوغلو، این خانه را برای تغییر کاربری به موزه به وزارت فرهنگ اهدا کرد و پس از مرمت و بازسازی، در نیمه دوم دهه 1980 میلادی این موزه برای بازدید عموم گشایش یافت.

در موزه و خانه آتاتورک چه می گذرد؟

در موزه و خانه آتاتورک آلانیا، با بخشی از تاریخ معاصر این شهر در ارتباط با بزرگ‌ترین رهبر ترکیه مدرن آشنا می‌شوید! این کاخ و موزه یکی از محبوب ترین مکان های گردشگری در آلانیا است؛ معماری این خانه و هر آنچه در آن موجود است به خوبی نشان می دهد که چگونه یک خانواده ثروتمند آلانیا در دهه 1930 زندگی می کرد.

داخل خانه آتاتورک

مصالح به ‌کار ‌رفته در این بنا سنگ، چوب و آجر بوده و کاملا نمای سنتی و ترکی خود را حفظ کرده است. پلان خانه از الگوی کهن خانه‌های سنتی شرقی پیروی می‌کند و همه اتاق‌ها در طبقات به فضایی مرکزی راه می‌یابد که در معماری سنتی شاه‌نشین نامیده می‌شود.

در طبقه اول موزه و خانه آتاتورک، مجموعه‌ای از اسناد و تصاویر مربوط به تاریخ معاصر آلانیا در زمان آتاتورک مشاهده می‌شود. یکی از این اسناد تلگرافی از آتاتورک خطاب به مردم آلانیا است که از جاذبه‌های ویژه این بخش به شمار می‌رود.

همچنین، اسکناس‌ها و سکه‌های رایج در این کشور در آغاز جمهوری با تصویر آتاتورک و نیز سکه‌ها و تمبرهای یادبود این شخصیت در این سالن به نمایش در آمده است.

در طبقه دوم چندین اتاق شامل اتاق کار، اتاق استراحت آتاتورک و چند اتاق دیگر واقع شده است، در اتاق‌های آتاتورک، مجموعه‌ای از وسایل شخصی او مشاهده می‌شود که عبارتند از:

لباس‌های شخصی، کفش، یک دست‌ کت ‌و شلوار و نیز مجموعه‌ای از چاقو و چنگال.

این مجموعه شخصی از آنیت ‌کبیر، مقبره آتاتورک در آنکارا، به این محل منتقل شده است. از دیگر ویژگی‌های سالن‌های نمایش این طبقه، اتاق‌هایی با دکوراسیون سنتی و چیدمان محلی مطابق با فرهنگ مردم آلانیا است. با اشیا، لوازم و اثاثیه سنتی و مجسمه‌های مومی، نمودهایی از فرهنگ مردم همچون مراسم عروسی، فرهنگ غذایی و فرزندداری به نمایش در آمده است.

هزینه بازدید از موزه و خانه آتاتورک

بازدید از موزه و خانه آتاتورک در آلانیا هزینه‌ای نداشته و کاملا رایگان است. این ویژگی می‌تواند این موزه را به یکی از جاذبه‌های سفر در تورهای این منطقه تبدیل کند.

موقعیت و آدرس موزه و خانه آتاتورک

این موزه در خیابان ایشیکلار، از محله مراد پاشا آلانیا واقع شده است.
آدرس: Şekerhane Mah., Anzaklar Sok., 07400 Alanya/Antalya, Turkey

ساعات بازدید از موزه و خانه آتاتورک

زمان بازدید از موزه و خانه آتاتورک آلانیا، در نیمه اول سال (1 آوریل تا 1 اکتبر) از ساعت 8-19 و در نیمه دوم سال (1 اکتبر تا 1 مارس) از ساعت 8:30 -17:30 بوده و روزهای دوشنبه نیز موزه تعطیل است.

از چه مکان های دیدنی در نزدیکی موزه و خانه آتاتورک می توان دیدن کرد؟

پس از بازدید از این موزه می‌توانید از موزه حسین آزاک اوغلو در نزدیکی این بنا بازدید کنید، همچنین هتل ویلامون فلاور (Villa Moon Flower) نیز نزدیک موزه و خانه آتاتورک واقع شده است.

برج قرمز آلانیا

ترکیه کشوری با جاذبه‌های گردشگری فراوان است که سالانه میزبان گردشگران بسیاری است؛ برج قرمز یکی از این جاذبه‌های توریستی است که از سازه‌های دفاعی قرون ‌وسطی به شمار می‌آید و در شهر آلانیا واقع ‌شده است. این برج، نماد شهر آلانیا است!

اگر قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید، برج قرمز را به خاطر بسپارید! بازدید از معماری قرون ‌وسطایی برج قرمز و گردش در سایر مناطق گردشگری اطراف آن، قطعا یک روز خاطره‌انگیز را برای شما و عزیزانتان به همراه خواهد داشت.

برج قرمز آلانیا

تاریخچه برج قرمز آلانیا (KizilKule Tower)

برج سرخ یا همان برج قرمز آلانیا، در قرن سیزدهم میلادی (سال 1226 میلادی) و به دستور مستقیم علاءالدین کیقباد اول، حاکم سلجوقی، ساخت ه‌شده است. معمار اصلی این برج تاریخی، ابوعلی رها است؛ او در آن زمان از اساتید برجسته معماری در حلب بود که مسئولیت ساخت برج قرمز به او محول شد.

در هنگام بازدید می‌توانید نام این استاد را در کتیبه‌ای که در بخش شمالی نمای برج قرار دارد، مشاهده کنید. در کتیبه دیگری که در بخش جنوبی قرار دارد، نام سلطان با القابی همچون سلطان سلاطین، حافظ صلح، حاکم زمین و دو دریا و یاور مسلمان حکاکی شده است.

برج قرمز در آن زمان مهم‌ترین عنصر دفاعی آلانیا و محافظ کارخانه کشتی‌سازی این شهر بود. این برج از ورودی بندر در برابر حملات دریایی دشمن محافظت می‌کرد؛ همچنین این برج از قلعه بالای تپه در برابر حملات زمینی نیز پاسداری می‌کرد.

معماری برج قرمز آلانیا

این برج از سنگ، آجر و مرمر ساخته ‌شده و از ساختمان‌های باستانی منطقه آلانیا است که به نماد اصلی این شهر نیز تبدیل ‌شده است. استفاده از آجرهایی با رنگ سرخ در ساخت این سازه تاریخی، باعث شده تا نام برج قرمز یا برج سرخ را روی آن بگذارند.

این بنا دارای یک طراحی هشت ‌ضلعی است که عرض هر ضلع آن برابر با 12.5 متر است. قطر برج سرخ برابر با 29 متر و ارتفاع آن 33 متر است. این برج زیبا و تاریخی دارای پنج طبقه است و برای رسیدن به بالاترین نقطه آن باید 85 پله را پیمود.

با وجود ظاهر بیرونی ساده برج قرمز، داخل آن دارای نقشه به نسبت پیچیده و جذابی است. با توجه به نیازهای نظامی آن زمان و استراتژی‌های محافظت از برج، هر طبقه ساختار داخلی متفاوتی دارد. شکاف‌های کوچکی در دیوارهای بیرونی برج تعبیه ‌شده‌اند که امکان مشاهده وضعیت بیرون برج را مهیا می‌کنند. کل این ساختمان توسط یک ستون داخلی بزرگ که محور برج قرمز آلانیا را تشکیل می‌دهد، استوار است. فضای داخل این ستون عظیم دارای یک بخش خالی است که امکان رساندن آب شرب به سربازان و مدافعان برج قرمز را مهیا می‌کرد.

داخل برج قرمز آلانیا

طبقه پنجم و آخر این برج، یک تراس یا اصطلاحاً روف بدون سقف است. دورتا دور این تراس مجهز به نرده‌های مستحکمی است که محل قرارگیری کماندارها بوده‌اند. یک مسیر دایره‌ای شکل در بالای این طبقه ایجاد شده که امکان قدم زدن و بررسی کامل اوضاع را به فرماندهان می‌داد.

برج سرخ آلانیا مانند گذشته، شکوه و جذابیت خود را حفظ کرده و باعث شده تا گردشگران از سراسر دنیا برای بازدید از آن و جاذبه‌های اطراف آن به آلانیا بیایند. اولیا چلبی که در قرن هفدهم به این قلعه سفرکرده بود، در مورد عظمت آن گفته است: یک برج هشت ‌ضلعی در ساحل آلانیا وجود دارد که می‌تواند در یک محاصره به 2000 فرد سرپناه بدهد.

قیمت بلیت جهت بازدید از برج قرمز

مانند هر جاذبه تفریحی دیگری، بازدید از برج سرخ آلانیا هم نیازمند پرداخت هزینه است؛ البته این هزینه در مقایسه با زیبایی و عظمتی که شاهد آن خواهید بود، بسیار ناچیز است. لازم به ذکر است که در بیشتر مواقع پکیج‌هایی برای بازدید از این برج به توریست‌ها پیشنهاد می‌شوند؛ این پکیج‌ها معمولاً شامل بازدید از خود قلعه و چند جاذبه توریستی نزدیک به آن است که در همین مطلب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
اگر قصد داشته باشید که تنها برای دیدن این برج زیبا و باشکوه اقدام کنید، معمولاً ورودی آن مبلغ 15 لیر است.

موقعیت و آدرس برج قرمز

همان‌طور که بارها در این مطلب اشاره کردیم، برج سرخ در شهر آلانیا و در حاشیه دریای مدیترانه قرار دارد. برای رفتن به این محل توریستی، امکان استفاده از اتوبوس و تاکسی‌های این مسیر وجود دارد. تنها کافی است تا نام برج قرمز را به راننده بگویید یا از او بخواهید شما را به İskele Caddesi ببرد. این اسکله محلی است که برج در نزدیکی آن واقع ‌شده است.

آدرس: carşı, İskele Cd. No:102, 07400 Alanya/Antalya, Turkey

ساعات بازدید از برج قرمز آلانیا

برای اینکه بتوانید با خیال راحت و سر فرصت از معماری زیبا و چشم‌انداز برج قرمز لذت ببرید، ساعات رسمی بازدید از برج را به خاطر بسپارید. این برج هرروز از 9 صبح برای میزبانی از گردشگران آماده می‌شود و بازدید از آن تا ساعت 7 غروب نیز امکان‌پذیر است.

از چه مکان های دیدنی در نزدیکی برج قرمز می توان بازدید کرد؟

فضای داخلی این برج زیبا جزئیات زیادی ندارد و بازدید از آن نهایتاً ظرف 30 الی 45 دقیقه به پایان می‌رسد؛ بنابراین بهتر است با دیدنی‌های اطراف برج آشنا باشید و بازدید از آن‌ها را نیز در برنامه خود قرار دهید.
در ابتدا لازم است بدانید که چندین هتل و رستوران معروف در فاصله کمی از برج سرخ قرار دارند که می‌توانند گزینه‌هایی عالی برای اقامت یا میل کردن وعده‌های غذایی باشند. هتل‌هایی نظیر کاپتان (Kaptan)، اکسپریا گرند (Xperia Grand Bali) و رستوران‌هایی مثل ماه پری (Mahperi) از کیفیت و سرویس‌دهی قابل ‌قبولی برخوردارند.

قلعه آلانیا (Alanya Castle) تنها در فاصله 3 کیلومتری برج قرمز قرار دارد که یکی از جاذبه‌های این منطقه است. غار داملاتاش (Damlatas Caves) و مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Mosque) از دیگر جاذبه‌های نزدیک برج هستند که به ترتیب در فاصله 1.6 کیلومتری و 2.2 کیلومتری آن قرار دارند. یک راهنمای زبده می‌تواند فانوس دریایی آلانیا (Alanya Lighthouse) و مسجد قویولارونو (Kuyularonu Mosque) را نیز در این منطقه به شما نشان دهد.

تصاویر شهر آلانیا

به بحث وارد شوید

یک دیدگاه در “اماکن گردشگری و دیدنی های شهر آلانیا”

  • آلانیا کجاست؟ بررسی شرایط زندگی در شهر آلانیا | آلانیا املاک

    […] لذت بردن بیشتر از این شهر است. برای آشنایی بیشتر با اماکن گردشگری و دیدنی های شهر آلانیا کلیک […]

    پاسخ دادن
  • 9 دانستنی مهم برای سفر به شهر ساحلی آلانیا در سال 2024

    […] بیشتر بدانید درباره: اماکن گردشگری و دیدنی های شهر آلانیا […]

    پاسخ دادن
  • زندگی در آلانیا ترکیه 2024 + تصاویر و هزینه ها

    […] بیشتر بدانید درباره: اماکن گردشگری و دیدنی های شهر آلانیا […]

    پاسخ دادن

مقایسه آگهی ها

مقایسه