نحوه تنظیم اجاره نامه خانه در ترکیه + 13 نکته کلیدی

نحوه اجاره خانه در ترکیه

در این مطلب می خواهیم نکات مربوط به نحوه تنظیم اجاره نامه خانه در ترکیه بصورت رسمی و معتبر و نکات کلیدی در این خصوص را توضیح دهیم.

در سراسر ترکیه شما می توانید تنها با پاسپورت خود نسبت به اجاره خانه مورد نظرتان اقدام کنید، برای این کار قراردادی بین شما و مالک خانه تنظیم می شود که طرفین باید آن را امضا کنند.

این اجاره نامه مانند کشور ایران میبایست در دفتر املاک معتبر تنظیم و ثبت گردد که اگر بین شما و مالک اختلاف نظری در آینده به وجود آمد بتوانید از دفتر املاک واسط برای حل مشکل کمک بگیرید.

نحوه تنظیم اجاره نامه خانه در ترکیه

رسمی کردن (نوتری کردن) اجاره نامه در ترکیه

چنانچه شما اجاره خانه را بخواهید به ادارات و یا سازمان های رسمی خصوصا اداره مهاجرت برای دریافت کیلملیک توریستی و… ارائه کنید حتما باید آن را در دفاتر اسناد رسمی ترکیه (دفاتر نوتر آلانیا) رسمی کنید.

به دفترخانه های ترکیه در زبان ترکی نوتر گفته می شود و اصطلاحا از واژه نوتر کردن برای رسمی کردن قرارداد اجاره خانه استفاده می شود.

برای نوتری کردن اجاره نامه خانه باید کارت شناسایی مالک و مستاجر (اگر کیملیک ندارید باید پاسپورت و ترجمه رسمی و نوتری آن را ارائه کنید) و کپی سند ملک مورد اجاره و حضور طرفین در دفاتر رسمی الزامی می باشد.

نوتری کردن اجاره نامه در ترکیه

نکات کلیدی در تنظیم اجاره نامه خانه در ترکیه و اجاره کردن ملک در ترکیه

  1. اگر به زبان ترکی مسلط نیستید حتما از یک مترجم رسمی برای نوتری کردن قرارداد بخواهید که شما را همراهی کند.
  2. حتما از مالک بخواهید ضمن ارائه کارت شناسایی و سند ملک مورد اجاره (تاپو) از شهرداری نوماراتاژ را دریافت کند که شما از مالکیت اطمینان حاصل کنید ضمن اینکه برای دریافت اقامت نیاز به برگه نوماراتاژ خواهید داشت.
  3. اگر میخواهید درخواست اقامت توریستی دو ساله بدهید حتما نیاز به قرارداد رسمی دوساله دارید. البته از اواسط سال 2022 اقامت های دو ساله با اجاره خانه مورد تایید واقع نمی شوند و عمدتا 6 ماهه صادر می شوند.
  4. تمام هزینه های مربوط به نوتری کردن اجاره نامه به عهده مستاجر است.
  5. برای اینکه مالیات کمتری توسط شما و مالک پرداخته شود عموما رقم اجاره ای که برای قرارداد نوتری نوشته میشود خیلی پایینتر از رقم اجاره اصلی است و جای نگرانی و تعجب شما نشود. به عبارت دیگر شما یک قرارداد اصلی با مالک دارید که اون نوتری نمیشود و یک قرارداد ثانویه دارید که ارقام اجاره پایینتر نوشته میشود و اون قرارداد ثانویه برای رسمی کردن ارائه میشود و در نتیجه در هزینه های ثبت و مالیاتی، هم به نفع مالک است و هم به نفع شماست.
  6. حتما آدرس را بسیار ریز و دقیق و مطابق با برگه نوماراتاژ یا یکی از قبوض آب و برق در قرارداد بنویسید و البته نوماراتاژ از همه معتبرتر است.
  7. اگر خانه را با وسایل اجاره میکنید حتما لیستی از تمام وسایل را در قرارداد اصلی بنویسید و در حضور مالک آنرا امضا کنید و در همون لحظه عکس و فیلم از خانه و وسایل بگیرید تا بعد از یکسال به ناحق از شما هزینه ای را نگیرند و از دپوزیت کم کنند.
  8. برای دریافت اقامت اگر زن و شوهر هستید هم نیاز است اسم هر دو شما در قرارداد بیاد و در حال حاضر نهایتا اسم 3 نفر در تنظیم اجاره نامه خانه در ترکیه نوتری یک خانه قابل قبول برای اداره نوتر و اداره اقامت است.
  9. اجاره خانه حتما باید دارای مفاد در ۳ صفحه باشد و تمام جزیبات پرداخت کرایه خانه و شرایط آن ذکر شده باشد.
  10. همچنین در تنظیم اجاره خانه توجه داشته باشید که شرایط عودت پول پیش یا همان دپوزیت یه صورت شفاف ذکر شده باشد.
  11. حتما اجاره نامه ها را در دفاتر املاک تنظیم کنید که به صورت رسمی باشد.
  12. اگر اجاره نامه را برای ارائه به سفارت ها و یا به عنوان یک مدرک زندگی داخل ترکیه می خواهید حتما آن را نوتر کنید و سپس به مرجع مربوطه ارائه کنید.
  13. برای نوتری کردن هم میتوانید از اداره نوتر بخواهید تا بصورت تایپ شده و مرتب یک قرارداد رسمی اجاره نامه تنظیم کند و یا میتوانید همان اجاره دست نویس را بدهید تا مهر کند، از نظر هزینه ای قرارداد نوشته شده توسط نوتر به مراتب هزینه بیشتری دارد ولی بسیار معتبر تر است خصوصا برای ارائه به سفارت یا سایت ها میباشد ولی اداره گوچ همان قرارداد دستی مهر نوتری شده را هم میپذیرد.

اجاره نامه نوتری آلانیا

کاربردهای اجاره نامه ترکیه

  • اخذ اقامت ترکیه با اجاره نامه

مهمترین کاربرد که لازم است برای نحوه تنظیم اجاره نامه خانه اخذ اقامت ترکیه می باشد.

چنانچه نوتر کردن اجاره را برای اخد اقامت توریستی ترکیه می خواهید باید به تعداد نفرات آن را نوتر کنید.

برای آشنایی بیشتر با جزییات دریافت اقامت ترکیه با اجاره خانه اینجا را کلیک کنید و این مطلب را مطالعه کنید.

  • افتتاح حساب بانکی با اجاره نامه

در هنگام افتتاح حساب بانکی در ترکیه بانک ها از شما کارت اقامت (کیملیک) و اجاره نامه نوتر شده می خواهند که با نوتر کردن اجاره نامه خود آن را می توانید به بانک ارائه دهید.

برای آشنایی با نحوه افتتاح حساب بانکی در ترکیه بدون اقامت اینجا را کلیک کنید و این مطلب را مطالعه کنید.

  • اجاره نامه ترکیه برای ارائه به سفارت

چنانچه خواهان ارائه مدرک برای اثبات سکونت خود در ترکیه هستید می توانید اجاره نامه رسمی خود را به سفارت آنکارا ارائه کنید.

  • اجاره نامه برای ارائه به سایت ها

بسیاری از سایت ها مثل پاپاراکارت برای تایید محل زندگی شما در ترکیه از شما درخواست ارائه مدارک سکونت می کنند که اجاره نامه یکی از این موارد می باشد.

اجاره نامه صوری در ترکیه

این روزها به اشتباه و از سر نادانی و سودجویی در ترکیه تنظیم اجاره نامه ای صوری صورت میگیرد.

به این صورت که شما واقعا منزل را اجاره نمی کنید اما به اسم شما تنظیم اجاره نامه صورت میگیرد.

بسته به کاربرد اجاره نامه و جایی که می خواهید آن را ارائه کنید باید تصمیم به تنظیم صوری بودن یا واقعی بودن آن بگیرید.

زیرا ممکن است استعلام هایی صورت بگیرد و در صورتی که قبلا در سیستم املاک ترکیه اجاره این خانه ثبت شده باشد صوری بودن و غیر واقعی بودن اجاره نامه شما مشخص می شود.

اینکار را هرگز برای دریافت اقامت خود انجام ندهید زیرا همیشه اداره مهاجرت ترکیه کنترل های واقعی بودن را انجام میدهد.

اداره نوتر آلانیا

هزینه های تنظیم اجاره نامه در ترکیه

شما در هنگام تنظیم اجاره نامه خانه در ترکیه باید معادل یک کرایه خانه خود را تحت عنوان کمیسیون به دفتر املاکی پرداخت کنید.

همچنین در نوتر بسته به نوع اجاره نامه و نوع نوتری کردن هزینه هایی هست که شما باید بصورت نقدی پرداخت کنید و البته جدیدا دستگاه پوز برای پرداخت هزینه ها با کارت بانکی هم به دفاتر نوتر اضافه شده است.

به صورت حدودی اگر شما بخواهید قرارداد کرایه را در دفتر نوتر تنظیم کنید هزینه این قرارداد و نوتری شدن آن با توجه به مبلغ کرایه ماهیانه نوشته میشود و تقریبا معادل یکماه کرایه هزینه نوتر میشود و بهتر است این مبلغ را بصورت واقعی ننویسید.

و همچنین میتوانید یک قرارداد بصورت دستی تنظیم کنید و از دفتر نوتر بخواهید تا آنرا مهر کند اگر اینکار را انجام دهید هزینه مهر کردن برگه قرارداد حدود 200 لیر خواهد بود.

قطعا اگر قرارداد در نوتر تنظیم شود اعتبار بالاتری خواهد داشت.

هزینه های فوق برای سال 2022 می باشد.

نمونه یک قرارداد کرایه در ترکیه

تنظیم اجاره نامه خانه در ترکیه

با ما در اینستاگرام آلانیا املاک نیز همراه باشید.

تماس با ما

فرم زیر را تکمیل بفرمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند:

نام(ضروری)
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه