الزام به ثبت قرارداد اجاره در E-DEVLET + مزایا و شرایط جدید

قرارداد اجاره رسمی در ترکیه

الزام به ثبت قرارداد اجاره در E-DEVLET + مزایا و شرایط جدید

مجلس بزرگ ملی ترکیه (TBMM) قانون شماره 7326 در مورد تجدید ساختار برخی مطالبات و اصلاح برخی قوانین را تصویب کرد که از اول جولای 2023 لازم الاجرا شد.

اکنون این قانون برای مالکان و مستاجران اجباری است! فقط 15 روز فرصت داده شده است.

تعهد جدیدی به مالکان و مستاجران رسیده است. همچنین بیان شد که در محدوده برنامه اقدام جدید، قراردادهای اجاره از طریق دولت الکترونیکی امکان پذیر است و باید ۱۵ روز قبل از پایان آن اطلاع رسانی شود. در اینجا قوانین جدید قرارداد اجاره است که مربوط به مالکان و مستاجران است. مواردی مانند مدت، تمدید، فسخ را پوشش می دهد. هزینه اجاره و افزایش نرخ قراردادهای اجاره منجر به تغییرات قابل توجهی شد.

این قانون جدید راه را برای تغییرات مهم در مورد قراردادهای اجاره باز می کند. هدف آن تنظیم روابط بین مستاجر و موجر به شیوه ای منصفانه تر و متعادل تر و اطمینان از ثبت قراردادهای اجاره است.

قراردادهای اجاره از این پس از طریق سیستم دولت الکترونیک اجباری خواهد شد.

به این معنا، مستاجر و موجر یک نسخه از قرارداد اجاره ای را که در سامانه اطلاعات قرارداد اجاره منعقد کرده اند، ظرف مدت 15 روز در سامانه دولت الکترونیک ذخیره می کنند.

این سامانه دارای ساختاری است که توسط سازمان درآمد ایجاد شده است و اجاره نامه های ثبت شده به اداره مالیات ابلاغ شده است.

مشاهده املاک اجاره در آلانیا

برای انعقاد قرارداد اجاره از طریق دولت الکترونیک، مستاجر و صاحبخانه باید رمز عبور دولت الکترونیک یا امضای تلفن همراه داشته باشند.

زمانی که مستاجر و مالک وارد سامانه می شوند، اطلاعات قرارداد اجاره را وارد کرده و قرارداد را به صورت الکترونیکی امضا می کنند.

پس از تکمیل امضا، قرارداد معتبر خواهد بود و یک نسخه از قرارداد به آدرس های ایمیل طرفین ارسال می شود.

تغییر مهم دیگر این است که هزینه اجاره اکنون باید به لیر ترکیه تعیین شود و دیگر امکان تعیین قیمت اجاره بها به ارزهای خارجی وجود نخواهد داشت.

هدف از این مقررات جدید به حداقل رساندن اختلافات بین مستاجران و مالکان و عادلانه تر کردن روابط است.

همچنین انعقاد قراردادهای اجاره از طریق سامانه دولت الکترونیک گامی مهم برای جلوگیری از ضرر و زیان مالیاتی و فرار مالیاتی، کاهش بوروکراسی و حل اختلافات تلقی می شود.

با این نوآوری ها، مالکان و مستاجران می توانند قراردادهای اجاره را سریعتر و آسان تر منعقد کنند.

اجاره خانه در ترکیه

چگونه می توان قرارداد اجاره را از طریق دولت الکترونیک ثبت کرد؟

برای ثبت قرارداد اجاره از طریق دولت الکترونیک، مستاجر و موجر نیاز به رمز عبور دولت الکترونیک یا امضای تلفن همراه دارند. پس از ورود به درگاه دولت الکترونیک مربوطه، اطلاعات مربوط به قرارداد اجاره به طور کامل تکمیل و با امضای الکترونیکی تایید می شود. پس از انجام معامله، قرارداد برای هر دو طرف لازم الاجرا می شود و یک نسخه از آن از طریق ایمیل برای طرفین ارسال می شود.

نوآوری ها چه مزایایی دارند؟

مزایای انعقاد قرارداد اجاره از طریق سیستم دولت الکترونیک بسیار است:

  • صرفه جویی در زمان و هزینه: مراجعه به دفتر اسناد رسمی و پرداخت هزینه های اسناد رسمی در حال حاضر غیر ضروری است.
  • بوروکراسی کاهش می یابد: الزام به ارائه گزارش به اداره مالیات در هر سال حذف می شود.
  • افزایش انعطاف پذیری: تغییراتی که قرار است در قرارداد ایجاد شود را می توان به راحتی از طریق سیستم به روز کرد.
  • با دوره جدید تعیین قیمت اجاره فقط به لیر ترکیه اجباری می شود. هدف از این آیین نامه محافظت از مستاجران و مالکان از اثرات منفی نوسانات نرخ ارز است.

اجاره بها تعیین شده به ارز چگونه به لیر تبدیل می شود؟

در صورتی که هزینه اجاره به ارز تعیین شود، این وضعیت باطل تلقی می شود و معادل لیر اجاره بها بر اساس نرخ خرید ارز بانک مرکزی جمهوری ترکیه در تاریخ عقد قرارداد محاسبه می شود.

ریسک نرخ ارز کاهش می یابد.

با این تغییر، ریسک نوسانات نرخ ارز که یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در قراردادهایی که قیمت اجاره بها بر اساس نرخ ارز تعیین می شود تجربه می شود، به حداقل می رسد. به این ترتیب اختلافاتی که ممکن است بین مستاجر و موجر ایجاد شود کاهش می یابد.

سایر نوآوری های ارائه شده

در محدوده قانون جدید، تغییرات مهم بسیاری در مورد قراردادهای اجاره وجود دارد:

  • مدت قرارداد و فسخ: قوانین واضح تری در مورد مدت، تمدید و فسخ قراردادهای اجاره معرفی می شود.
  • نرخ افزایش اجاره بها: عدم اطمینان در مورد نرخ افزایش اجاره از بین می رود و ترتیب منصفانه تری برای هر دو طرف ارائه می شود.
  • تعهد اطلاع رسانی: طرفین موظفند ظرف 15 روز گذشته قبل از پایان قرارداد اجاره به یکدیگر اطلاع دهند.

با این نوآوری ها، هدف این است که رابطه بین مستاجر و موجر بر مبنای عادلانه تر و شفاف تر انجام شود. همچنین با انعقاد قراردادهای اجاره از طریق دولت الکترونیکی، هدف از آن جلوگیری از ضرر و زیان مالیاتی و فرار مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت است.

الزام به ثبت قرارداد اجاره در E-DEVLET + مزایا و شرایط جدید

سوالات احتمالی:

1- آیا کسانیکه قبل از این تاریخ قرارداد اجاره دارند هم می بایست وارد دولت الکترونیک کنند؟

در ترکیه همیشه روال اینطور بوده که قوانین جدید وقتی اعلام میشوند، شامل تاریخ قبل نمی شوند و از تاریخ ابلاغ به بعد شما می بایست پایبند به قانون جدید باشید. اما در این مورد رسما تاکنون چیزی اعلام نشده و من نمیتونم به اطمینان درباره با آن صحبت کنم. خصوصا کسانیکه قرارداد فعلیشون حتی نوتری هم نیست و یک قرارداد ساده دستی است شاید نیاز باشه وارد دولت الکترونیک کنند و به عبارتی دیگر بهتره با مالک یا مستاجرشون توافق کنند که این کار را انجام بدهند.

2- آیا این قانون شامل خارجی ها هم میشود؟

قطعا وقتی قانونی در ترکیه وضع می شود شامل همه کسانیکه مقیم ترکیه هم هستند می شود مثل خارجی هایی که اقامت ترکیه را دارند و یا قصد زندگی در ترکیه را دارند.

3- با توجه به اینکه برای وارد شدن به سامانه دولت الکترونیک ترکیه E-DEVLET نیاز به داشتن اقامت معتبر است تکلیف کسانیکه صرفا ملکی را خریداری کردند و با پاسپورت اجاره میدهند چه می شود؟

حقیقتا در این مورد هم جزییات اعلام نشده ما میدونیم ترکیه داره یکسری قوانین را اصلاح میکنه و شاید هدف این باشه کسی که اقامت ترکیه را نداره نتونه خانه اجاره بده البته من مطمئن نیستم در این مورد و فقط حدس میزنم البته در آینده خیلی نزدیک جزییات این قانون مشخص می شود و اطلاع رسانی می کنیم.

لطفا با ما در اینستاگرام آلانیا املاک همراه باشید.

اگر دسترسی مالک با پاسپورت به دولت الکترونیک باز نشود شاید امکان اجاره دادن قانونی ملک وجود نداشته باشد و من اصلا توصیه نمیکنم که ملک تون رو غیر قانونی اجاره بدید چون در صورتی که مشکلی بوجود بیاد دولت و قانون هیچ حمایتی از طرفین نخواهند کرد و حتی اگر مشکلی پیش نیاد ممکن است برای شما جرایمی را به همراه داشته باشد.

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه