قوانین جدید اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک در سال 2023 + 2 نکته کلیدی

قوانین جدید اقامت ترکیه با خرید ملک 2023

قوانین جدید اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک در سال 2023 + 2 نکته کلیدی

براساس قوانین جدید از تاریخ 16 اکتبر 2023 شرایط اخذ اقامت با خرید ملک در ترکیه با تغییرات زیادی مواجه شده است، برای اطلاع از جزییات قوانین جدید اقامت در ادامه این مطلب همراه من باشید.

همانطور که میدانید تا قبل از تاریخ 16 اکتبر 2023 برای اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک یکسری شروط مهم وجود داشت، از جمله اینکه ارزش کارشناسی (اکسپرتیز) ملکی که خریداری میکردید باید حداقل 75 هزار دلار در شهرهای بزرگ و 50 هزار دلار در شهرهای کوچک ارزش میداشت، همچنین باید در محله های باز اقامتی ترکیه قرار می داشت.

برای اطلاع از محله های بسته اقامتی در ترکیه روی لینک بزنید.

مشروح قانون جدید:

اما در قانون جدید ارزش خانه ای که برای اخذ اقامت می خرید باید حداقل 200 هزار دلار باشد و دیگه فرقی نمیکند شهر بزرگ باشد یا شهر کوچک باشد و همچنین این مبلغ 200 هزار دلار را باید در سند (تاپو) و معادل لیر آنرا نشان بدهید.

  • قانون جدید مشمول افرادی که قبل از تاریخ 16 اکتبر 2023 ملک خریداری کردند و سند زدند نمی شود.
  • محله های بسته همچنان به مانند سابق بسته هستند و باز نشده اند.
  • مبلغ اخذ پاسپورت که در گذشته 400 هزار دلار بود همچنان همان 400 هزار دلار است ولی بنظر نمیاد که 400 هزار دلار بماند و بسیار محتمل است در آینده نزدیک این رقم نیز افزایش داشته باشد.

2 نکته مهم:

نکته اول: گزارش کارشناسی ملک یا همان اکسپرتیز از مدارک اداره اقامت حذف شده است و ممکن است شما بتوانید خانه ای را کمتر از 200 هزار دلار بخرید ولی مهم است در سند 200 هزار دلار را ثبت کنید و این بدین معنی است که شما باید هزینه های سند زدن را برای 200 هزار دلار بپردازید، در حال حاضر مالیات خرید ملک در ترکیه 4% است.

توجه: برای اینکه از مبلغ خرید ملک در ترکیه مطلع باشید و اطمینان داشته باشید که ارزش واقعی ملکی که دارید خرید میکنید با رقمی که دارید میپردازید اختلاف زیادی ندارد حتما از طریق کارشناس رسمی گزارش اکسپرتیز ملک را دریافت کنید.

این گزارش به خریداران خارجی کمک میکند تا از رقم و ارزش ملک با خبر شوند، چون واقعا برای یک خارجی سخت است اطلاع دقیقی از قیمت ملکی که میخواهد بخرد داشته باشد اما کارشناس رسمی می داند و به شما هم میگوید، اما طبق عرف، ارزش معاملاتی املاک در حدود 20 تا 30 درصد بیشتر از رقم کارشناسی ملک است ولی دو برابر نیست پس حتما اکسپرتیز را بگیرید.

در حال حاضر 20 اکتبر 2023 هزینه اکسپرتیز 9800 لیر است.

قوانین جدید اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک در سال 2023 + 2 نکته کلیدی

نکته دوم: اگر خانه ای که خرید میکنید مدت 5 سال از آخرین معامله آن گذشته باشد، مالک مالیات بر درآمد نمیپردازد اما اگر زودتر از 5 سال بخواهد معامله کند باید مالیات بدهید و این مالیات ارتباطی به مالیات 4% که در هنگام سند زدن پرداخت می شود و معادل 4% از مبلغی است که در سند ملک نوشته می شود در واقع ندارد.

چرا اداره اقامت حداقل یکماه زودتر اعلام نمیکند؟

دولت ترکیه و اداره اقامت هیچ الزامی ندارند تا برای این گونه مسائل فوری مهلت بدهند و از قبل اطلاع رسانی کنند چون باعث ازدحام و َآشفتگی بازار ملک ترکیه می شود و حجم زیادی برای خرید ملک وارد بازار می شود که این باعث افزایش ناگهانی قیمت ملک در ترکیه می شود و فشار زیادی به همه ارکان زیربط وارد می کند.

بنابراین شما به عنوان خریدار یا خانواده ای که قصد مهاجرت به ترکیه را دارید هیچ وقت نباید زمانی که دارید تا بتوانید در شرایط مساعد ملک را بخرید و اقامت را بگیرید از دست بدهید چون در ترکیه قوانین برای خارجی ها به یکباره اعلام می شود و ممکن است شرایط شما با قوانین جدید دیگه جور نباشد.

سخن مهم پایانی:

فراموش نکنیم با خرید ملک در ترکیه عرصه و اعیان را میخریم یا به عبارتی دیگر خاک ترکیه را می خریم و طبیعی است دولت ترکیه سختگیری های بیشتری را با توجه به شرایط منطقه و تقاضای بالای خرید ملک در ترکیه، برای خریداران خارجی ملک داشته باشد و از طرفی از این حجم بالای فروش ملک حق خود را تحت عنوان مالیات بگیرد تا هزینه زیرساخت های کشور کند.

این قانون جدید چون اجبار به وارد کردن رقم 200 هزار دلار در سند دارد یعنی شما باید مالیات 200هزار دلار را برای خرید ملک بپردازید و دیگر نمی توانید به مانند قبل، حداقل برای اخذ اقامت رقم خرید را با رقمی که در سند می نویسید مغایرت داشته باشد.

همانطور که می دانید در ترکیه بخاطر مالیات خیلی از افراد رقم پایینتری نسبت به رقم واقعی خرید در سند می نویسند که مالیات کمتری بپردازند مثلا اگر شخصی خانه ای به ارزش 3 میلیون لیر میخرید، در سند می نوشت ارزش خرید 300 هزار لیر و این کار به ضرر دولت ترکیه بود چون فقط 10 درصد ارزش خرید را مالیات می پرداختند. و این کار درستی هم نیست.

این مطلب صرفا یک برداشت و تحلیل شخصی از این قانون جدید و تغییرات اقامتی است و هیچگونه منبعی برای تایید یا رد آن وجود ندارد بنابراین هز رمان قصد خرید ملک و یا اخذ اقامت ترکیه را داشتید از ادارات مربوطه استعلام بگیرید که قوانین جدید را به شما بگویند. برای همین می توانید با شماره تلفن 157 تماس بگیرید.

به بحث وارد شوید

یک دیدگاه در “قوانین جدید اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک در سال 2023 + 2 نکته کلیدی”

  • آواتار روناک
    روناک

    با سلام خدمت شما ایا باید هزینه پرداخت سند را بایدجداگانه پرداخت کرد برای یک اپارتمان 260 هزار دلار چقدر باید پول بدهی تا سند اپارتمان را بگیری ایا بعد از تمام پرداختها سند را میکنند به اسمت .? ممنون هستم از زحمات شما عزیزان که به ما در این کشور کمک میکنید

    پاسخ دادن
    • آواتار ادمین سایت
      ادمین سایت

      سلام دوست عزیز
      جمله بندی شما برام خیلی واضح نیست اما اونچه از سوال شما متوجه شدم به شرح زیر پاسخ میدم:
      هزینه های سند تماما طبق عرف توسط خریدار پرداخت میشه شامل 4درصد مالیات – داو بلگسی که از بانک میگیرید – دونر سرمایه و یکسری هزینه های جزئی که مجموعا برای ارزش سندی که در آن 260 هزار دلار نوشته میشه بین 20 تا 25 هزار دلار میشه غیر از این فروشنده هم ممکن است برای فروش ملک در شرایط خاصی مالیات بر درآمد بپردازد که قانونا به خریدار ارتباط نداره ولی عرفا توافقی انجام میشه
      موفق باشید

      پاسخ دادن

مقایسه آگهی ها

مقایسه